Træning ved slidgigt i hofte og knæ - træningsprogram (GLA:D) på film

 Har du slidgigt (artrose) i hofte eller knæ? Se træningsprogram på øvelsesfilm, der er baseret på konceptet "GLA:D".

Se hele træningsprogrammet i menuen.

Programmet er baseret på principperne for neuromuskulær træning (kaldes også NEMEX-TJR) og "Godt Liv med Artrose i Danmark" (GLA:D). Læs mere på www.glaid.dk.

Øvelserne er testet på mennesker med forskellige grader af artrose, herunder patienter, som skal have indopereret et kunstigt led.

Når du træner

  • Lærer du at bruge fod-, hofte- og knæled hensigtsmæssigt.
  • Styrker du bestemte muskler, så du letter belastningen og forbedrer stabiliteten i leddene.

Træningsprogrammet er udarbejdet af tre af Skandinaviens fremmeste eksperter inden for artrose og fysioterapi: Docent, ph.d. Eva Ageberg og fysioterapeut Anne Link, begge fra Lunds Universitet samt professor Ewa Roos fra Syddansk Universitet i Odense.

Træningsfilmene, der viser de enkelte øvelser, er produceret med støtte fra bl.a. TrygFonden.

Programmet består af seks dele, som kan gennemføres på forskellige niveauer (let, middel og svær):

Opvarmning

Muskelkorsettet

Hofte-, knæ- og fodstilling

Benmuskler

Trappegang og rejse-sætte-sig

Nedvarmning og udstrækning

Så meget skal du træne

En træningssession varer 60 minutter. Du skal træne to gange om ugen i seks uger, før du kan forvente en mærkbar forbedring. Du kan træne selv derhjemme, men hvis du vil opnå den bedste effekt, og hvis du har svær artrose, skal du konsultere en fysioterapeut, der er uddannet GLA:D.

Hvad er neuromuskulær træning?

Hvis du har artrose i hofte eller knæ, er det afgørende, at dine led belastes i et neutralt mønster – dvs. at hofte, knæ og fod ligger langs samme lodrette linje. Har du tendens til at være hjulbenet eller kalveknæet, kræver det ekstra koncentration i begyndelsen. Er du blevet mere hjulbenet eller kalveknæet i de seneste år, bør du henvende dig til din læge.

Effekt på smerte og funktion

Målrettet træning har vist sig at være dobbelt så effektiv som smertestillende medicin ved let til moderat artrose i knæ eller hofte. Når du træner, sørger du samtidig for at vedligeholde eller forbedre din funktion og bevægelsesfrihed. 

Senest opdateret 17.05.2017