Bekymringer

Når du bliver ramt af en kronisk sygdom, dukker mange nye tanker og spørgsmål sikkert op. Fremtiden kan virke uoverskuelig og uforudsigelig. Det kan give en lang række følelser og reaktioner – f.eks.:

• bekymringstanker
  • tankespin
  • vrede
  • tristhed
  • angst
  • afmagt
  • modløshed
  • misundelse
  • tomhed
  • problemer med at sove

Oplever du, at bekymringer fylder meget? Få gode råd fra Gigtforeningens psykolog

Mindfulness meditation

Mindfulness meditation kommer oprindeligt fra Østen, men har i de senere år vundet indpas også i den vestlige verden, blandt andet som et middel til at reducere stress, mindske bekymringer og behandle kroniske smerter.

Undersøgelser tyder på, at mindfulness kan bidrage til bedre livskvalitet og reducere brugen af smertestillende medicin. På Gigtforeningens rehabiliteringscentre, Sano, underviser vi i metoden – og den virker for de fleste.

Jack Thielsen er en af dem, der lærte mindfulness, mens han var på Sano. Han bruger stadig metoden og har stor gavn af de. Læs Jacks historie

Se filmen om mindfulness, og hvordan metoden kan hjælpe dig med at styrke dit mentale overskud i hverdagen.

Se også filmen om åndedrætsøvelser

Opsøg viden

Når du bliver klogere på din sygdom og din krop, kan du måske se dine egne muligheder og begrænsninger i et klarere lys. Det kan betyde, at du begynder at fokusere på de drømme om fremtiden, der er realistiske for dig – i stedet for at bruge energi på de ting du ikke kan.

Hvis du er bekymret for dit fremtidige arbejdsliv, kan det være en lettelse at få klarhed over dine muligheder og dine rettigheder.

Læs mere om sygemelding og nedsat arbejdstid

Læs mere om skånsomt arbejde

Planlægning kan mindske dine bekymringer

Nogle bekymringer kan du få en afklaring på, så de ikke fylder så meget. Måske spekulerer du over, om der er ordentlig benplads i teatret eller biografen. Det kan også være, du er bekymret for, hvordan du kommer til at sidde til en middag eller fest – eller om du har mulighed for at trække dig tilbage og hvile dig, fordi du forudser, at det kan du få brug for undervejs. Den slags bekymringer kan du tage handling på ved at undersøge mulighederne på forhånd. På den måde får du klarhed og kan selv gøre noget aktivt for at få en god oplevelse – i stedet for at gå og bekymre dig.

Kontakt Gigtforeningens rådgivning

Senest opdateret 03.09.2021