Symptomer ved fibromyalgi – sådan viser sygdommen sig

Har du kroniske og diffuse muskel- og ledsmerter, som kan ændre sig fra dag til dag? Og er smerterne ofte ledsaget af en massiv træthed? Få et overordnet indblik i de typiske symptomer på Fibromyalgi her på siden.

Fibromyalgi er kendetegnet ved en såkaldt "generaliseret smertetilstand". Det vil sige, at du oplever smerte i alt væv og fra alle muskler, senetilhæftninger og led. Du kan have en følelse af at "have ondt over det hele".

Ønsker du mere viden, rådgivning og fællesskab? Som medlem er du med til at sikre en nemmere hverdag for dig og andre med gigt.

Se alle medlemsfordele

3 typiske symptomer på Fibromyalgi

1. Stivhed og smerter

Muskelsmerterne optræder typisk sammen med stivhed i kroppen. Dine muskler vil føles stive og smertende. Smerterne ved fibromyalgi har en diffus karakter med tendens til at brede sig i større eller mindre dele af kroppen, og de varierer i styrke og varighed.

Andre former for smerter kan være:

• Hovedpine
  • Tarmirritation
  • Blæreirritation
  • Menstruationssmerter
  • Overfølsomhed for kulde
  • Uro i benene
  • Unormal fornemmelse af stikken
  • Prikken og følelsesløshed
  • Muskelsvækkelse og forværret muskelsmerte ved fysisk aktivitet

Vær opmærksom på, at andre sygdomme giver lignende smerter i kroppen – blandt andet stofskiftesygdomme, leverbetændelse, hypermobilitet, andre gigtsygdomme og depression. Derfor er det vigtigt, at du bliver undersøgt for andre sygdomme, så lægen eventuelt kan udelukke dem og give dig den rigtige diagnose og behandling.

2. Træthed

Et karakteristisk ledsagesymptom ved fibromyalgi er træthed, som du vil opleve ved selv mindre anstrengelser. Trætheden og smerterne kan være overvældende og begrænse dine daglige aktiviteter og gøremål. Nattesøvnen kan blive afbrudt på grund af smerter, og du kan også opleve problemer med at huske ting og have svært ved at fastholde opmærksomheden.

Nogle føler sig deprimerede. Det kan være på grund af de kroniske smerter og kan bidrage til symptomernes sværhedsgrad.

3. Gode og dårlige dage

Symptomerne vil veksle fra dag til dag, uden at du kan forudsige, hvornår du vil have det godt. På de gode dage vil du ofte lave mere end normalt. Det kan give flere gener de følgende dage, fordi der er mulighed for, at du på den måde overbelaster din krop.

Du vil i perioder have gode dage med få smerter og gener, mens du i andre perioder generelt vil have det dårligt og have mange smerter og gener.

Få rådgivning og viden

Som medlem af Gigtforeningen får du mulighed for at kontakte vores erfarne rådgivere, læse vores populære medlemsmagasin, og du støtter forskning i led- og muskelsygdomme til gavn for dig og andre.

Jeg er interesseret i et medlemskab

Få tips til en hverdag med gigt og information om vores kommende aktiviteter i din indbakke ved at tilmelde dig Gigtforeningens nyhedsbrev.

Senest opdateret 27.04.2023