Træning – svar fra Gigtforeningens fysioterapeut

Her kan du læse de mest hyppige svar om træning, som Gigtforeningens fysioterapeut giver, når medlemmer kontakter rådgivningen.

• Du må gerne være aktiv, selv om du har smerter og træthed

Du må gerne være aktiv, selv om du har smerter og er træt. Dog er det vigtigt, at du ikke laver øvelser, der forværrer dine smerter. Tal evt. med en fysioterapeut om, hvilke aktiviteter der kan være hensigtsmæssige for dig. Vælg gerne en aktivitet, der gør dig glad, og som giver dig lyst til at fortsætte med at være aktiv.
    Det er vigtigt, at du går stille og roligt til værks, og at du ikke udfører træning og øvelser, der forværrer dine smerter. Vi vil anbefale dig at opsøge en fysioterapeut, så du kan få lagt et individuelt tilpasset program, som tager hensyn til din problematik.

• Du må gerne træne trods aktivitet i din sygdom

Du må gerne træne, selvom der er aktivitet i din sygdom, hvis det ikke forværrer dine smerter. Kroppen har godt af at blive bevæget igennem, men du skal mærke efter, hvad du kan være med til. Tal eventuelt med din fysioterapeut om, hvad du skal gøre, når sygdommen er i ro, og når der er øget aktivitet.

• GLA:D træning anbefales til mennesker med artrose (slidgigt) i knæ eller hofte

GLAD står for "Godt Liv med Artrose i Danmark" (GLA:D) og er et behandlingskoncept, der kombinerer træning og undervisning til de mange, der lever med smerter på grund af artrose (slidgigt) i knæ eller hofte. Træningsforløbet skal forbedre samarbejdet mellem musklerne omkring knæ og hofte, så belastningen på leddet bliver mere hensigtsmæssig. GLA:D er med andre ord en kombination af uddannelse og øvelser, hvor du lærer at træne effektivt og får metoder til at tackle dine smerter. Du kan læse mere om det på GLA:Ds hjemmeside. Her kan du også se, hvilke fysioterapeuter, der tilbyder det.

• GLA:D Ryg anbefales til mennesker med langvarige og tilbagevendende lænderygsmerter.

GLA:D Ryg er et behandlingstilbud til mennesker med langvarige eller tilbagevendende lænderygsmerter, der påvirker livskvaliteten og hverdagen negativt.

Behandlingstilbuddet er en kombination af patientuddannelse og behandling på samme måde som GLA:D træning for mennesker med knæ- og hoftesmerter. GLA:D Ryg er rettet mod dig, der har længerevarende eller tilbagevendende lænderygsmerter, og er altså ikke afhængig af din diagnose. GLA:D Ryg tilpasses derfor dine ressourcer og behov.

Du skal være opmærksom på, at mennesker med mere akutte rygsmerter såsom tryk på nerverod, en aktiv gigtsygdom eller anden sygdom, som medfører rygsmerter, ikke er målgruppen for GLA:D Ryg.

Det er din egen læge eller behandler, der vurderer, om GLA:D Ryg kunne være et relevant behandlingstilbud for dig.

Læs mere om GLA:D Ryg, og hvilke fysioterapeuter og klinikker, der udbyder det

• Varmtvandstræning anbefales til mennesker med gigt

Træning i vand er skånsomt mod dine led og styrker musklerne. I vandet kan du arbejde med vandmodstand og opdrift. Det varme vand kan virke lindrende på smerter. Du vil ofte opleve en større bevægelsesfrihed, og at du kan mere i vand end på land, hvis dine smerter begrænser dig på land. Hvis du vælger at træne på et hold, er der er også et socialt element i det.

Læs mere om varmtvandstræning

Senest opdateret 17.06.2021