Det skal være nemt at lave gigtvenlig mad – få inspiration og tips

Gigtvenlig mad skal være let at lave – men du behøver hverken gå på kompromis med sundhed eller velsmag af den grund. Med de rigtige redskaber, klog indretning af dit køkken og god planlægning kommer du langt. Og så er det helt ok at springe over, hvor gærdet er lavest.

Gode redskaber og gigtvenlige teknikker

Hvis du har gigt i hænderne, kan det være en stor udfordring at skrælle, ælte, snitte og skære. Men med de rigtige redskaber kan du nå et godt stykke. Det kan være køkkenredskaber med fortykket greb, knive med vinklet håndtag og andre redskaber, som er udviklet specielt til hænder med gigt.

Du kan finde gode, gigtvenlige køkkenredskaber i vores webshop

Aflastning af dine led

Det gælder om at fordele belastningen over flere og større led. Og om at bruge begge hænder og gerne håndfladerne, når du skal løfte ting, der er lidt tungere.

Ergoterapeutens råd til at aflaste dine hænder

Hvis du har gigt i hænderne, kan du nemt komme til at belaste dem unødigt. I filmen viser vores ergoterapeut Linette Pehrson, hvordan du kan aflaste dine hænder i nogle af hverdagens gøremål.

Her kan du se en film – for at kunne afspille den, skal du tillade alle cookies
Klik her for at tillade cookies

Aflast dine hænder med ergonomisk brødkniv

I filmen viser vores ergoterapeut Linette Pehrson, hvordan du skærer brød med den store, ergonomiske brødkniv, så du ikke belaster dine led unødigt. Kniven har et tykt, vinklet skaft, så den ligger godt i hånden og giver en god arbejdsstilling.

Her kan du se en film – for at kunne afspille den, skal du tillade alle cookies
Klik her for at tillade cookies

Lad køkkenredskaber gøre arbejdet for dig

Også almindelige elektriske køkkenredskaber kan aflaste dig. En foodprocessor kan f.eks. både ælte, røre, hakke og snitte. Når du vælger foodprocessor, er det vigtigt, at den er let at rengøre og håndtere – dvs. at du nemt kan få skålen af, udskifte skæreblade og så videre.

Emballage kan være genstridig – uanset om du har gigt eller ej. Der findes forskellige hjælpemidler, som gør det lettere at åbne glas, dåser, kartoner, flasker og pålægspakker. Når du først har fået åbnet emballagen, kan du opbevare eventuelle rester i en beholder, som er nem for dig at håndtere.

Indret dit køkken klogt

Uanset om dit køkken er nyt eller gammelt, stort eller lille, kan du gøre madlavningen lettere, hvis du tænker lidt over indretningen.

Her er nogle gode råd:

  • Sørg for, at de køkkenredskaber, du bruger mest, er lette at komme til. De øverste hylder kan du bruge til det, du kun sjældent har brug for. Lad også den tunge foodprocessor stå fremme, så du ikke skal slæbe den frem fra et skab, hver gang du skal bruge den.
  • Det kan være rart at sidde ned undervejs. Hvis du har du spisebord i køkkenet, kan du sidde der og ordne grøntsager og lignende. Du kan også vælge at have en høj stå-støtte-stol i køkkenet – det aflaster dine ben og din ryg, mens du arbejder.
  • Står du op, mens du laver mad, skal du prøve at fordele vægten ligeligt på begge fødder. Undgå at ”hænge i hoften”, og pas på, at du ikke overskrækker i dine knæ.

Planlæg – og hold pauser

Det gælder om at økonomisere med kræfterne, hvis det kniber med energien og overskuddet. Gå i gang i god tid, og sørg for at holde pause mellem de forskellige faser af madlavningen. Du kan f.eks. lave salaten og holde en pause, før du tilbereder fisken. Det kan også være, du har brug for en pause mens du laver salaten. Pauser er vigtige og forebygger, at du bliver for træt, efter at have tilberedt et måltid.

I det hele taget det en god idé at planlægge. Hvis du laver en madplan for en uge ad gangen, slipper du for at købe ind hver dag, og du kan evt. lave mad til to dage, så du får en pause fra køkkenarbejdet. Og når du alligevel har gang i foodprocessoren, kan du ligeså godt snitte, hakke og skære rigeligt med grøntsager, så du har til et par dage i køleskabet.

Spring over, hvor gærdet er lavest!

Der findes mange gode og sunde alternativer, hvis du vil slippe for at skylle, snitte og hakke – og det er helt ok at springe over, hvor gærdet er lavest. I de fleste supermarkeder kan du købe snittet og skyllet grønt og blandede salater. Udmærkede produkter, der gør madlavningen mere overkommelig i en travl hverdag – som måske også er præget af smerter og træthed.

Der her heller ingen grund til at gå uden om frosne grøntsager. De kan faktisk i nogle tilfælde være lidt sundere end de friske. Når grøntsager fryses straks efter, at de er høstet, bevarer de nemlig næringsstofferne godt.

Få tips til indkøb, online-bestilling og måltidskasser

Senest opdateret 14.04.2021