At bryde med isolation og ensomhed – svar fra Gigtforeningens psykolog

Her kan du læse de mest hyppige svar om isolation og ensomhed, som Gigtforeningens psykolog giver, når medlemmer kontakter rådgivningen.

  • Brug mindfulness til at håndtere tanker og følelser om kronisk sygdom

    Mange oplever, at mindfulness kan hjælpe til at leve med de ændrede livsvilkår, som gigten har medført. Forskning har vist, at mindfulness er særligt effektiv til at reducere symptomer på angst, stress, depression, smerte- og sygdomstilstande. At arbejde aktivt med mindfulness kan bidrage til at give en oplevelse af at handle og få øget indflydelse på din situation. Det er en måde, hvorpå du selv kan påvirke den situation du står i, i livet med gigt.

    Læs mere om mindfulness 

  • Opsøg ligesindede og tal med andre om at tackle gigten

    At få stillet en gigtdiagnose kan skabe turbulens i livet og vende op og ned på de forventninger, du har gjort dig til livet. Det er naturligt at gøre sig tanker om, hvad livet er, og hvordan det vil blive i fremtiden.

    Det kan være en hjælp at opsøge ligesindede og tale med andre om de tanker du gør dig, og de udfordringer du oplever at stå i her og nu.

    Lære mere om, hvordan du tilpasser dig livet med gigt 

  • Sørg for løbende at tale med din partner om dine behov

    Der er aldrig noget godt tidspunkt at tage de svære samtaler. For nogle kan det være hjælpsomt at lave et husmøde på et fast tidspunkt en gang om ugen eller måneden alt efter jeres behov. Her kan du tale med din partner om ”hvad har været svært?”, ”hvad er gået godt?” og ”er der noget vi skal blive bedre til?”. Det vigtige er at få sat ord på det, der rør sig hos jer, og at turde tale sammen.

    Læs mere her om råd til pårørende

  • Undgå at have for høje forventninger til dig selv som forælder

    Som forælder med gigt kan du opleve, at snoren brænder i begge ender, og at der simpelthen ikke er energi nok til at klare hverdagen. Mange har forestillinger om, hvad vi ”burde” kunne som forældre. Det kan for mange være urealistisk at leve op til, når energien og ressourcerne er nedsat på grund af gigten. Det kan være nødvendigt at prioritere, hvor energien bruges, så du gør det, der er vigtigst for dig, først. Det kan også være nødvendigt at ”slække” på din standard til, hvordan ting gøres.

    Du kan melde dig ind i MIG netværket, som er for dig med gigt mellem 35-55 år. Her er der mulighed for at møde andre med børn.

    Du er altid velkommen til at kontakte Gigtforeningens rådgivning.

  • Lyt til dine egne behov

    Høje forventninger til, hvad du skal kunne klare, kan gøre, at du ikke får lyttet til ine egne behov, og dermed ikke får respekteret kroppens grænser.

    Lær at mærke efter med ”stop øvelsen”

    Stop op i løbet af dagen, og mærk det behov, du har lige nu. ”Er jeg træt. Sulten. Har jeg ondt?”. Det er nemt at overhøre kroppens signaler, men når du begynder at lytte til kroppen, kan du overholde dens grænser.

     

Senest opdateret 22.04.2021