Kampagner og øvrigt samarbejde

Forebyggelse, bedre vilkår og højere livskvalitet for mennesker, der lever med gigt. Det er drivkraften i Gigtforeningens samarbejde med offentlige og private aktører.

Gigtforeningens kampagner og øvrigt samarbejde

Gigtforeningen har samarbejdsaftaler med en lang række offentlige og private aktører, andre patientforeninger og NGO’er, bl.a. omkring kampagner og oplysningsmaterialer. Her kan du læse om nogle af de samarbejder, vi indgår i:

• Brugervenlig emballage

Gigtforeningen har i årevis kæmpet for bedre emballage.

I projektet ’Tilgængelige emballager for ældre og funktionshæmmede’ er både producenter, eksperter og brugere gået sammen, ud fra en fælles interesse i at skabe mere brugervenlig emballage.

Projektet har bl.a. mundet ud i et sæt guidelines for brugervenlig emballage og hjemmesiden www.brugervenligemballage.dk. Bag projektet står Gigtforeningen sammen med Teknologisk Institut, Arkitektskolen Århus, Emballageindustrien, Plastindustrien, SPT, DI Fødevarer og Tulip.

• Den Motiverende Rygskole

Sammen med Danske Fysioterapeuter og Region Midtjylland har Gigtforeningen udviklet materiale til Den Motiverende Rygskole, der er undervisnings- og træningsforløb for patienter med ondt i ryggen.

Den Motiverende Rygskole forløber over 10 uger og består af 20 lektioner.

Download materiale til Den Motiverende Rygskole

• Grand Prix Båstad cykelløb

Grand Prix Båstad er et motionscykelløb for den veltrænede amatørrytter med mod på udfordringer, som er en del større end dem, det lidt flade danske landskab kan byde på.

Man kan vælge imellem to distancer - 62 km eller 124 km - og opleve stigninger på op til 19 procent og nedkørsler på hele 21 procent. 124 km-distancen på otte loops giver i alt 2.600 højdemeter. Formålet med cykelløbet er at sætte fokus på vigtigheden af motion, Gigtforeningens virke samt at indsamle penge på en ny og anderledes måde.

Læs mere om Grand Prix Båstad

• Hjælperytterne

Cykelholdet "Hjælperytterne" er et netværk af ledende erhvervsfolk og sportsentusiaster. De forener cykling, sammenhold og gode oplevelser, samtidig med at de cykler penge ind til en god sag.

Hjælperytterne har støttet Gigtforeningen siden 2012. Hjælperytterne rejser midler til forsknings- og udviklingsprojekter via en række sponsorater og events. I 2015 gik turen på 1.130 km Danmark rundt.

Læs mere om Hjælperytterne

• Patientinstruktører

Patientinstruktører er et samarbejde, Gigtforeningen har med Region Hovedstaden. Patientinstruktørprojektet er placeret på CAMES (Copenhagen Academy for Medical Education and Simulation) under Region Hovedstaden.

Patienten som underviser

En patientinstruktør er en person med leddegigt, der underviser professionelle og studerende i sundhedsvæsenet. Patientinstruktørerne underviser i led-undersøgelse ved at bruge deres egne led som eksempel.

Patientinstruktørerne kan tilbyde et koncept, hvor de kombinerer stor faglig viden med personlige erfaringer. Patientinstruktørerne er på den måde bindeled mellem fagpersonernes teoretiske viden og praktiske kunnen.

Hvem kan få besøg af patientinstruktørerne?

Patientinstruktørernes undervisning i led undersøgelse retter sig mod uddannet personale og studerende inden for disse faggrupper:

• medicinstuderende
    • fysioterapeuter
    • ergoterapeuter

Det er gratis at booke og få besøg af et antal patientinstruktører.

Læs mere om patientinstruktører

• Ilse Jacobsen

Designer Ilse Jacobsen har specialdesignet tørklæder til Gigtforeningen. For hvert tørklæde du køber, støtter du Gigtforeningens arbejde og forskningen i leddegigt med 200 kroner. Ilse Jacobsen har selv leddegigt. Du kan købe tørklæderne i Ilse Jacobsens butikker, i Ilse Jacobsens webshop og i Gigtforeningens webshop.

Se tørklæderne i Ilse Jacobsens webshop

Se tørklæderne i Gigtforeningens webshop

• Samarbejdspartnere

Læs mere om Gigtforeningens medlemskaber, samarbejder og partnerskaber:

Internationalt samarbejde

Paraplyorganisationer

Hvis du vil vide mere om Gigtforeningens samarbejdsaftaler, eller ønsker at indgå en aftale med Gigtforeningen, er du velkommen til at kontakte os.

Senest opdateret 29.02.2016