Gigtens ansigter

16 mennesker sætter i denne kampagne ord og ansigter på livet med gigt. Børn og unge, kvinder og mænd i alle aldre. Hos nogle af dem har sygdommen sat sit synlige aftryk – hos andre er den en usynlig følgesvend. Fælles for dem er, at gigten medfører kroniske smerter, fysiske begrænsninger og en træthed, man ikke kan sove sig fra.

Formålet med kampagnen var at skabe opmærksomhed om de 700.000 mennesker i Danmark, der lever med en gigtdiagnose. Fra folkesygdommen artrose og inflammatoriske gigtsygdomme som leddegigt, børnegigt og psoriasisgigt – til sjældne bindevævssygdomme som Wegeners granulomatose og sklerodermi.

Bliv en del af fællesskabet

Gigtforeningen er et stærkt fællesskab, som støtter og inspirerer til et bedre liv med gigt. Som kæmper for flere muligheder for de mange – og for den enkelte. Og som bidrager til forskning i fremtidens forebyggelse og behandling af gigt.

Bliv en del af fællesskabet. Støt kampen. Sammen skaber vi et bedre liv med gigt.

Gigt har mange ansigter

• Søs

Jeg har bindevævssygdommene systemisk sklerodermi og Wegeners granulomatose. Jeg mærker sygdommene hvert minut – 24 timer i døgnet. Det føles som at ha’ influenza og tømmermænd samtidig. Jeg er typen, der altid kan drømme. Når det er sagt – så er der drømme, som sygdommen har knust. Den største er drømmen om at blive mor.

• Camilla

Jeg har leddegigt. Det begyndte, da jeg var gravid med mit første barn, Frida. Mine fingerled hævede og gjorde ondt, når jeg gjorde bestemte ting. Efter jeg havde født begyndte mine fodled at gøre rigtig ondt. Den største udfordring er trætheden, og at jeg nogle gange kan føle mig rigtig syg, og ingen kan se det.

• Jack

Jeg har slidgigt og har haft det i 35 år. Det begyndte i knæene og bredte sig efterhånden til hele kroppen. Tidligere elskede jeg at vandre i bjerge sammen med min kone. Det kan jeg ikke længere. Jeg kan heller ikke løbe. Men på trods af min slidgigt kan jeg stadig passe mit arbejde. Det betyder meget.

• Lærke

Jeg har børnegigt. Det blev opdaget, da jeg var to år gammel. Jeg kan ikke huske det, men jeg har fået fortalt, at jeg blev scannet. Det værste ved børnegigten er, at det gør ondt over det hele, undtagen i hovedet. Og at blive stukket i låret. Og at jeg ikke kan være med, når de andre børn leger fangeleg eller banke bøf.

Gigtforeningen hjælper dig videre

Ring eller skriv til vores rådgivning

Få mere viden om gigtsygdomme

Få gode råd til et bedre liv med gigt