Dronning Ingrids Forskerpris

I forbindelse med Den Internationale Gigtdag den 12. oktober uddeler Gigtforeningen hvert år Dronning Ingrids Forskerpris til en markant profil inden for dansk gigtforskning.

Prisen overrækkes af Gigtforeningens protektor Hendes Majestæt Dronningen, som har videreført sin mors Dronning Ingrids store engagement i gigtsagen.

Forskning der letter livet

Dronning Ingrid Forskerpris gives til en forsker, der gennem sin videnskabelige indsats fremmer mulighederne for at forebygge og behandle gigt og dermed mindske generne for de mere end 700.000 mennesker i Danmark, der lever med en muskel- eller skeletsygdom. Med æren følger 100.000 kroner til forskning.

Forskerprisen blev indstiftet i 1978 for at markere, at Dronning Ingrid havde været protektor for Gigtforeningen i 25 år.

Prisen kan ikke søges.

Alle kan indstille kandidater.

• Prismodtager i 2018 – professor, dr.med. Søren Overgaard

Dronning Ingrids Forskerpris gik i 2018 til professor, dr. med. Søren Overgaard fra Odense Universitetshospital. Han får prisen for sin mangeårige forskning i artrose, som mere end 300.000 danskere lever med, og har bl.a. gjort en forskel gennem sine studier af patienter, som har fået indopereret en kunstig hofte. Dertil skal nævnes en ekstraordinær videnskabelig indsats med langt over 200 videnskabelige publikationer og ikke mindst et helt enestående engagement.

• Prismodtager 2017 - professor, dr. med. Bent Deleuran

Dronning Ingrids Forskerpris gik i 2017 til professor ved Aarhus Universitet og overlæge, dr.med. på Aarhus Universitetshospital Bent Deleuran for hans mangeårige forskning i autoimmune gigtsygdomme. Han har blandt andet forsket i, hvad der sker, når immunsystemet misforstår sin opgave og i stedet for at gå løs på udefrakommende bakterier angriber kroppens raske celler. Det gør sig gældende ved f. eks. leddegigt, rygsøjlegigt og psoriasisgigt. Bent Deleuran har med sin forskning også gjort det muligt for kvinder med sjældne bindevævssygdomme som f. eks. SLE/Lupus at blive gravide. Lupus rammer især yngre kvinder og forhøjer risikoen for at abortere.

• Prismodtager i 2016 – professor, dr.med. Lars Arendt-Nielsen

Dronning Ingrids Forskerpris gik i 2016 til professor, dr. med. Lars Arendt-Nielsen, Aalborg Universitet, for sin banebrydende forskning i smerte. Han har i mere end 30 år viet sit liv til at udforske og afdække, hvad der sker i vores krop, når smerten ikke forsvinder, men bliver kronisk, og han har stået bag et imponerende arbejde for de mange mennesker, der lever med kroniske smerter. På Aalborg Universitet har han etableret et af verdens mest avancerede smerteforskningscentre, hvor han sammen med sit team udvikler metoder til at måle smerte.

• Prismodtager i 2015 – professor, dr.med. Søren Jacobsen

Dronning Ingrids Forskerpris gik i 2018 til professor, dr. med. Søren Overgaard, Odense Universitetshospital, for sin mangeårige forskning i artrose, som mere end 300.000 danskere lever med. Han har bl.a. gjort en forskel gennem sine studier af patienter, som har fået indopereret en kunstig hofte. Dertil skal nævnes en ekstraordinær videnskabelig indsats med langt over 200 videnskabelige publikationer og ikke mindst et helt enestående engagement.

Senest opdateret 12.10.2018