Medicintilskud – dine muligheder for at få tilskud til medicinudgifterne

Medicinpriserne kan svinge

Medicinudgifter kan være en stor økonomisk belastning og priserne kan svinge en del. Derfor er det vigtigt, at du kender de støttemuligheder, du har. Her på siden får du et overblik over mulighederne for at få dækket dine udgifter.

• Automatisk tilskud

Den offentlige sygesikring betaler ofte en del af udgiften, når du køber medicin på recept.
    Fra 2016 er kronikertilskud, hvor lægen skulle søge om tilskud til den enkelte patient med en kronisk sygdom, afskaffet. Der gives automatisk tilskud til medicin afhængig af dit årsforbrug af receptpligtig medicin. Tilskuddet bliver større, jo flere medicinudgifter du har. Derfor vil prisen på din medicin falde i løbet af året i takt med tilskuddet øges.

Du kan se beregning af tilskud her:
    Medicintilskudsgrænser (laegemiddelstyrelsen.dk)

Tilskuddet beregnes altid ud fra prisen på det aktuelt billigste produkt, og apoteket har pligt til at sørge for, at du får tilbudt det billigste. Hvis du vælger at købe medicin, som ikke er den billigste lige nu, skal du selv betale prisforskellen på den billigste medicin lige nu, og den medicin du vælger.

Tilskuddets størrelse afhænger af, om du er under eller over 18 år ved starten af din tilskudsperiode.

• Enkelttilskud

I særlige tilfælde kan du få tilskud til medicin, der ikke er generelt tilskud til.

For at få et enkelttilskud skal din læge sende en ansøgning til Sundhedsstyrelsen, hvor han/hun begrunder, hvorfor du bør blive behandlet med det pågældende lægemiddel - og dermed modtage tilskud fra sygesikringen.

Hvis Sundhedsstyrelsen imødekommer ansøgningen, modtager du en enkelttilskudsbevilling, som er gyldig i resten af dit liv. Bevillingen falder dog bort, hvis lægemidlet en dag udløser et generelt tilskud. Tilskuddets størrelse følger de almindelige tilskudsregler.

• Andre tilskudsordninger for medicin

Ud over tilskud via Sygesikringsloven – det er dem, der er beskrevet ovenfor – har du også mulighed for at få hjælp fra kommunen i særlige tilfælde:
    Folkepensionist eller førtidspensionist (pension tilkendt før 2003)

Helbredstillæg

Med et helbredstillæg kan du få dækket op til 85 % af dine udgifter til receptpligtig medicin, tandlæge o.a.

Helbredstillæg søges i kommunen

Du kan også søge om udvidet helbredstillæg til bl.a. briller. Tillægget skal søges, inden du bestiller brillerne.

Helbredstillægget afhænger af din personlige indkomst ud over den offentlige pension og eventuel formue.

Du kan læse mere om helbredstillæg her:
    Helbredstillæg (borger.dk)

Lovgrundlag

Pensionslovens § 14 a.

Meget stram økonomi

Hvis du er økonomisk trængt og ikke er pensionist, kan du få hjælp til dine udgifter til lægemidler, hvis du ikke selv er i stand til at betale. Kommunen foretager en konkret vurdering af dine økonomiske muligheder og af dit behov for det pågældende lægemiddel.

Som hovedregel må du ikke have indtægter over kontanthjælpsniveau. Som enlig må du maksimalt have likvide midler for 10.000 kr.

Du kan læse mere om denne mulighed for økonomisk hjælp her:
    Økonomisk tilskud fra kommunen (borger.dk)

Lovgrundlag

Aktivloven § 82.

Varigt nedsat funktionsevne

Hvis din gigtsygdom giver dig ekstra udgifter, kan du efter servicelovens § 100 søge kommunen om at få dækket nødvendige merudgifter, som er en følge af din sygdom eller handicap. Du skal have det, loven kalder "et betydeligt nedsat funktionsniveau", og du skal være mellem 18 år og folkepensionsalderen.

Læs mere om Merudgifter

Hvis du har spørgsmål, er du som medlem i Gigtforeningen velkommen til at kontakte Gigtforeningens rådgivning

Senest opdateret 03.07.2024