De officielle kostråd: Spis planterigt, varieret og ikke for meget

Fødevarestyrelsen kom i begyndelsen af 2021 med syv nye kostråd. De skal hjælpe os alle til at spise sundere og samtidig give klimaet en håndsrækning. Det overordnede budskab er, at vi skal spise planterigt, varieret og ikke for meget. Men hvad betyder det for dig med gigt?

En varieret kost er med til at dække dit behov for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer – gigt eller ej. Spiser du planterigt og ikke for meget, er det samtidig lettere at holde en sund vægt. Og det kan have ekstra stor betydning, hvis du har gigt.

Læs mere om vægt og gigt

De syv kostråd forebygger også, at du får andre kroniske sygdomme som f.eks. hjerte-kar-sygdomme og diabetes.

De syv kostråd

  • Spis planterigt, varieret og ikke for meget
  • Spis flere grøntsager og frugter
  • Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk
  • Spis mad med fuldkorn
  • Vælg planteolier og magre mejeriprodukter
  • Spis mindre af det søde, salte og fede
  • Sluk tørsten i vand

Du kan læse meget mere om de syv nye kostråd og den forskning, de bygger på, på Fødevarestyrelsens hjemmeside

Senest opdateret 08.04.2021