Symptomer ved muskelgigt og kæmpecelle-karbetændelse

Muskelgigt og kæmpecelle-karbetændelse er to varianter af samme sygdom. De to sygdomme har hovedparten af sygdomstegn og symptomer fælles. Typiske symptomer er muskelsmerter ledsaget af forhøjet blodsænkning (SR) og C-reaktivt protein (CRP), der kan måles i blodprøver.

Det er først og fremmest den måde, hvorpå sygdommene opstår, der adskiller dem. Kæmpecelle-karbetændelse kommer akut med symptomer fra især hoved og hals, mens muskelgigt udvikler sig snigende.

Symptomer ved kæmpecelle-karbetændelse

Når man har kæmpecelle-karbetændelse, vil man typisk opleve en kombination af almene og lokale symptomer. De almene symptomer – feber, træthed, nedsat appetit og vægttab – kan, hvis de optræder alene, forveksles med influenza. De lokale symptomer kan, udover symptomerne ved muskelgigt (se herunder), være en pludseligt opstået og ret kraftig hovedpine i tindingen, nakken eller panden. Også smerter i tyggemusklerne er et hyppigt symptom.

Desuden kan øjnene blive påvirket af sygdommen, idet man kan opleve at få nedsat syn. Synsnedsættelsen kan være forbigående, men der er også risiko for, at man mister synet for altid.

Symptomer ved muskelgigt

Mere end to tredjedele af de mennesker, som har kæmpecelle-karbetændelse, har samtidig muskelgigt. Det viser sig som muskelømhed, muskelsmerter, når man bevæger sig samt muskelstivhed. Til gengæld optræder muskelgigt ofte uden tegn på kæmpecelle-karbetændelse. Muskelkraften er normal, men smerterne kan føre til, at man får sværere ved at bruge sine led – især bevægeligheden i de større led kan være nedsat. Man vil også ofte have ledsmerter.

Ved muskelgigt optræder smerterne typisk symmetrisk – altså i både højre og venstre side – og først og fremmest i muskler, som sidder inde på eller nær kroppens torso, dvs. musklerne omkring skuldrene, brystmuskulaturen, musklerne i hofter og sædeparti samt rygmusklerne. Muskelsmerterne kan også sidde i lår og overarme, men når sjældent længere ud.

Smerterne kan flytte sig fra sted til sted og variere i styrke. Ofte er de så vage, at de fejlagtigt tilskrives ”almindelig reumatisme”, som må accepteres på grund af alder.

Se kort film om udredning for inflammatorisk gigtsygdom

Få rådgivning og viden

Som medlem af Gigtforeningen får du mulighed for at kontakte vores erfarne rådgivere, læse vores populære medlemsmagasin, og du støtter forskning i led- og muskelsygdomme til gavn for dig og andre.

Jeg er interesseret i et medlemskab

Senest opdateret 19.01.2024