Træn med andre – holdtræning for dig med gigt

Find aktiviteter, der gør dig glad og giver dig lyst til at fortsætte. Eventuelt sammen med andre – din familie, din nabo, en ven eller andre, der lever med gigt – f.eks. i en af Gigtforeningens kredse eller aktiviteter.

Det er nemmere at komme i gang - og blive ved - når man bevæger sig sammen med andre. Det har du bl.a. mulighed for i Gigtforeningens gå-klubber, Naturtræning, SMART training eller andre af vores træningsfællesskaber.

Træning i grupper er mere forpligtende. Når der er nogen til at kommentere på, hvorfor du ikke dukkede op til gå-turen, eller hvorfor du ikke var i badmintonhallen, så føler du dig ofte nødsaget til faktisk at dukke op. Og det er altså en god ting!

Fællesskab og socialt samvær

Det er et forpligtende fællesskab at træne sammen med en gruppe – og for nogen vil det være nøglen til at fastholde træningen og de gode vaner. Du vil også være en del af det sociale sammenspil med andre, der måske oplever samme udfordringer som dig. Det kan give dig god sparring og spejling, og måske endda nye venskaber. Meget forskning viser også, at der er stor gevinst at hente ved at træne sammen med andre. Ifølge fysioterapeut og professor, Søren Thorgaard Skou, kan det også være gavnligt at træne med nogen, der har trænet eller været fysisk aktiv i længere tid og kan inspirere dig: "Hvis du træner med en, som har været i gang i en lidt længere periode end dig, så kan du måske se på personen og tænke ’det vil jeg også kunne’, og så får du lysten til at blive ved," siger han og understreger, at jo flere knapper, man kan trykke på, der giver én lysten, motivationen og viljen til at fortsætte med at træne og være aktiv, jo større sandsynlighed er der for, at det lykkes.

Naturtræning: Prøv bevægelse i det fri

Naturtræning på hold er Gigtforeningens træningstilbud til dig med gigt. Naturtræning har fokus på bevægelse, fællesskab og gode oplevelser, og træningen er tilpasset, så alle kan være med!