Søg legat hos Gigtforeningen

Gigtforeningen har forskellige legater, som du kan søge. Til legaterne er der knyttet nogle kriterier, som du skal opfylde for at kunne søge dem. Under det enkelte legat kan du læse mere om hvem, der kan søge, og hvordan du gør. Du kan kun søge ét legat ad gangen.

Hvis du har spørgsmål, er du meget velkommen til at ringe til Gigtforeningens legatafdeling på tlf. 39 77 80 70 hverdage mellem kl. 10 og 14 eller skrive til legat@gigtforeningen.dk

Gigtforeningen modtager hvert år mange ansøgninger, og det er derfor desværre ikke muligt at give legater til alle ansøgere. Så selvom du opfylder kriterierne for at få tildelt et legat, er der ingen garanti for at få det.

Læs Gigtforeningens privatlivspolitik

• Udvidet legat

Gigtforeningens udvidede legat er på op til 10.000 kroner og er fritaget for beskatning. Du skal have gigt og være bosiddende i Danmark, Grønland eller Færøerne for at søge legatet.

Legatet kan søges hele året.

Hvad kan du søge støtte til?

Legatet kan søges til en konkret udgift eller anskaffelse, der vil gøre en forskel i forhold til din gigtsygdom. Formålet skal være en hjælp til dig i forbindelse med sygdommen eller være et led i behandlingen af den. Du kan f.eks. søge til behandling, enkeltudgifter i form af en hvilestol, el-cykel, seng, et særligt hjælpemiddel eller til en uges træningsophold på Sano i Skælskør (10.000 kr.).

Download ansøgningsskema og læs mere om udvidet legat og betingelserne for at ansøge (pdf)

• Almindeligt legat

Gigtforeningens almindelige legat er et legat på 1.000 kroner. Man skal have gigt og være bosiddende i Danmark, på Grønland eller Færøerne for at søge legatet.

Størrelse, frist og svar

• Legatet er på 1.000 kroner.
    • Du kan søge legatet hvert år, men højst modtage det hvert andet år.
    • Du skal ikke betale skat af legatbeløbet.
    • Ansøgningsfristen er den 1. december.
    • Afgørelse og udbetaling sker i slutningen af december.
    • Du vil få skriftligt svar - uanset om du har fået legatet eller ej. Vi anmoder derfor om, at du afventer svar.

Betingelser

• Du skal have bopæl i Danmark, inkl. Grønland og Færøerne.
    • Første gang du søger legat – og kun første gang – skal din læge bekræfte, at du har en gigtsygdom.
    • Hvis du er enlig, må din årlige personlige indkomst (løn, pensioner, dagpenge, stipendier med mere) højst udgøre i alt 225.000 kroner.
    • Hvis du er gift eller samlevende, må husstandens samlede personlige indkomster (løn, pensioner, dagpenge, stipendier m.v.) højst udgøre i alt 400.000 kroner.
    • Du og din ægtefælle eller samlever må ikke have en samlet formue i pengeinstitut eller værdipapirer på over 60.000 kroner. Hvis du er enlig, gælder 30.000 kroner.

Udbetaling

Hvis du får legatet, vil beløbet blive overført til din bankkonto. Vi beder derfor om, at du husker at udfylde rubrikken med bankoplysninger i ansøgningsskemaet.

Download ansøgningsskema og læs mere om almindeligt legat og betingelserne for at ansøge (pdf)

• Legat til børn og unge under 25 år

Gigtforeningens legat til børn og unge under 25 år et legat på 2.000 kroner. Man skal have gigt og være bosiddende i Danmark, på Grønland eller Færøerne for at søge legatet.

Størrelse, frist og svar

• Legatet er på 2.000 kroner.
    • Du kan søge legatet én gang om året
    • Der skal gå et helt kalenderår mellem hver ansøgning.
    • Du skal ikke betale skat af legatbeløbet.
    • Ansøgningsfristen er den 1. december.
    • Afgørelse og udbetaling sker i slutningen af december.

Betingelser

• Du skal have bopæl i Danmark, inkl. Grønland og Færøerne.
    • Du skal være under 25 år.

Udbetaling

Download ansøgningsskema og læs mere om legat til børn og unge og betingelserne for at ansøge (pdf)

Senest opdateret 10.07.2020