Det kan du selv gøre – gode råd om diskuprolaps

Har du en diskusprolaps? Så holder du måske helst ryggen i ro. Faktisk kan du få det bedre af at træne dine muskler stærke, så de kan støtte de syge led.

De fleste af os har oplevet at have ondt i ryggen. Faktisk er det en af de mest almindelige former for smerter, som vi danskere døjer med.

Træning kan lindre smerter

Det kan være fristende at lægge sig på sofaen, når du har ondt. Men stærke muskler forebygger mange rygproblemer, og hvis du allerede har fået ondt i ryggen, kan et målrettet træningsprogram udarbejdet sammen med en fysioterapeut med stor sandsynlighed hjælpe dig til at få det bedre. For når dine muskler er stærke, støtter de op om de skadede eller syge led, og det betyder færre smerter.

Gode og dårlige smerter

Du må gerne dyrke motion, så længe dine smerter er acceptable. Undgå aktiviteter, der giver tiltagende, udstrålende smerter – almindelig træningsømhed er til gengæld helt naturlig og ikke farlig.

Tips til din træning

Hvis du skal have en god og varig effekt af din træning, kræver det, at du er vedholdende. Du kan f.eks. træne i et træningscenter. Hvis det er for hårdt for dig, er træning i et varmtvandsbassin en anden mulighed. Gåture, cykling og svømning er også gode måder at holde sig aktiv på. Tal med en professionel behandler – f.eks. en fysioterapeut eller en kiropraktor – før du går i gang.

Vægttab kan hjælpe

Hvis du vejer for meget, kan et vægttab lette belastningen på din ryg og dermed lindre smerterne.

Læs mere om diskusprolaps

Senest opdateret 17.05.2017