Er du pårørende til en med gigt? – rådgivning til pårørende

Her får du 5 gode råd fra Gigtforeningens rådgivere, som forhåbentlig kan hjælpe dig og din partner på vej.

Foto: Lea Mailandt

Det er vigtigt, at du som pårørende kun hjælper, hvor der er brug for det. Det er en balance, der kan være svær at finde, for hvornår skal man hjælpe – og hvornår skal man passe på sig selv? Husk, at det er vigtigt også at fokusere på dig selv, selvom en af dine kære har gigt.

Læs også om vores nye tilbud til pårørende, og hvordan vi kan hjælpe dig videre

5 gode råd til pårørende

1. Bliv klog på sygdommen sammen

Som pårørende er det en god idé at indhente viden om sygdommen, så du får et grundlag for at forstå situationen. Det giver dig bedre forudsætninger for at støtte og hjælpe, når det er nødvendigt. Du kan læse dig til viden om gigt eller kontakte vores rådgivere. Det kan også være en rigtig god idé at tage med din partner til lægen eller i ambulatoriet, hvor du kan stille spørgsmål og få vejledning.

2. Vær åbne over for hinanden

Det er vigtigt, at du og din partner har en åben dialog omkring sygdommen, og hvad den gør ved jer begge. Her er det vigtigt at være ærlig – både i forhold til, hvad den gør ved jeres relation, og hvad den gør ved jer hver især. Acceptér alle følelser hos hinanden – også de forbudte. Det er helt naturligt at mærke vrede, frustration og irritation når sygdommen fylder. Tag det i opløbet, og tal med hinanden om det. Hvis der er noget, der går dig på, som du gerne vil tale om, kan det være en god idé at spørge om din partner har overskud til samtalen, inden du starter den. Hvis ikke, kan I finde et andet tidspunkt. På den måde kan I undgå, at samtalen løber af sporet, fordi den ene af jer ikke er forberedt eller ikke kan rumme det.

3. Pas på dig selv

Som nærmeste pårørende kan du have mange opgaver udover almindelig daglig husførelse. Overvej, om nogle af opgaverne kan varetages af familie eller venner, eller om det er muligt at betale sig fra noget af det. Hvis din partner på grund af sin sygdom ikke kan deltage i de praktiske opgaver i hjemmet på lige fod med dig, kan I søge om hjælp via kommunens visitator.

Det er vigtigt, at du giver dig selv tid til aktiviteter, som er gode for dig. Det er også vigtigt, at du vedligeholder dine sociale kontakter. I det hele taget - brug dit netværk. Når du passer på dig selv, passer du også på den, du gerne vil passe på.

4. Brug Gigtforeningens Pårørendetelefon

Det kan også være, du har brug for en at tale med om, hvordan du bedst kan støtte din partner eller om de bekymringer, du selv har. Her kan du ringe til Gigtforeningens pårørendetelefon, hvor rådgivere sidder klar til at støtte dig i de udfordringer eller spørgsmål, der fylder hos dig. Ring til os på tlf. 32 42 82 90 hver mandag-torsdag fra 9-15 og om fredagen fra 11-14.

Læs mere om Pårørendetelefonen

5. Kom med i en samtalegruppe for pårørende

Som pårørende kan du føle dig alene med dine tanker og bekymringer. Derfor starter vi online samtalegrupper op efter sommerferien, hvor du kan møde andre pårørende som forstår din situation.  En samtalegruppe er et fortroligt mødested, hvor det er tilladt at dele alle sine tanker og bekymringer, men også inspiration til at tackle det, som er svært.

Læs mere og tilmeld dig en samtalegruppe

Senest opdateret 05.07.2024