Kost og urinsyregigt – sådan skal du spise

Urinsyregigt er i dag den mest udbredte inflammatoriske gigtsygdom. Når den sidder i storetåen, kaldes den også for podagra.

Der kan være forskellige årsager til, at du udvikler urinsyregigt. En række andre sygdomme og dine gener ser ud til at have stor betydning. Men din livsstil kan også spille ind. Overvægt og vægtøgning, et højt indtag af alkohol, særligt øl, og af kød, fisk eller skaldyr øger risikoen for at udvikle urinsyregigt. Dine gener ser dog ud til at have langt større betydning for mængden af urinsyre i blodet end madens sammensætning.

Når du får konstateret urinsyregigt, vil kostændringer ofte indgå i behandlingen sammen med den medicin, du får ordineret, for at forebygge anfald af urinsyregigt eller udvikling af andre sygdomme.

Livsstilsændringer kan være med til at forebygge anfald af urinsyregigt

Gå efter en sund vægt

Hvis du er overvægtig og taber dig, kan et vægttab sænke indholdet af urinsyre i blodet og reducere risikoen for at få et anfald af urinsyregigt.

Begræns alkohol

Alkohol kan øge risikoen for at få anfald af urinsyregigt. Hvis behandlingsmålet for urinsyre i blodet er nået, vil små mængder alkohol sandsynligvis ikke fremkalde anfald af urinsyregigt. Men hold dig under alle omstændigheder inden for Sundhedsstyrelsens retningslinjer, som siger højst syv genstande om ugen for kvinder og højst 14 for mænd. Din læge vil i nogle tilfælde anbefale lavere grænser.

Spis sundt og varieret

En sund og varieret kost kan gøre det lettere at bevare en sund vægt eller at opnå et vægttab, hvis du vejer for meget. Kostrådene for mennesker med urinsyregigt har ændret sig gennem tiden, og det er på nuværende tidspunkt ikke helt klart, om der er en bestemt kost, der er særligt hensigtsmæssig, da der mangler forskning på området. Det ser ikke ud til, at kostændringer alene kan mindske dit niveau af urinsyre med ret meget, medmindre de fører til et vægttab.

En amerikansk undersøgelse antyder, at den såkaldte DASH-kost (Dietary Approaches to Stop Hypertension), som er kendt for at kunne forebygge forhøjet blodtryk og hjerte-kar-sygdomme, også kan mindske risikoen for at udvikle urinsyregigt og sænke mængden af urinsyre i blodet. DASH-kosten fremhæver frugt og grønt, bælgfrugter, nødder, magre oste- og mælkeprodukter, fisk, fjerkræ og fuldkorn og begrænser kød fra firbenede dyr, sukkerholdige mad- og drikkevare og salt. Det ligner de danske officielle kostråd.

Nogle fortæller, at bestemte madvarer eller indtagelse af fede måltider kan udløse anfald af urinsyregigt. Selvom der ikke er nogen klar dokumentation for sammenhængen, kan du vælge at undgå eller begrænse de madvarer, som du mistænker for at udløse anfald. Men vær opmærksom på, at ændringer i din kost ikke går ud over variationen, så du kommer til at mangle vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer, eller at ændringerne øger din risiko for at få andre livsstilssygdomme. Er du i tvivl, kan du spørge din læge eller en diætist til råds.

Drik rigeligt med vand

Drik mindst 1-1 1/2 liter væske i døgnet og mere, hvis du er fysisk aktiv eller sveder meget.

Livsstilsændringer kan være med til at forebygge andre sygdomme

Nogle har også andre sygdomme end urinsyregigt, f.eks. hjerte-kar-sygdomme, forhøjet blodtryk og nyresygdomme. Her er det vigtigt, at du samarbejder med din læge om også at håndtere dem. Med til at forebygge, at andre sygdomme opstår sammen med urinsyregigt, er – ud over vægttab ved overvægt, begrænsning af alkohol og en sund og varieret kost – også en fysisk aktiv og røgfri livsstil.

Særlig advarsel – pas på med grapefrugt!

Er du i behandling med lægemidlet colchicin, bør du ikke drikke grapefrugtjuice eller spise grapefrugt i større mængder. Det kan nemlig øge lægemidlets virkning.

Senest opdateret 08.04.2021