Det kan du selv gøre – gode råd om slidgigt

Har du slidgigt – og vil du gerne selv gøre noget for at få det bedre? Få gode råd om, hvad du selv kan gøre.

Du kan selv gøre en indsats, hvis du vil forebygge, at slidgigten/artrosen opstår eller forværres og ønske at lindre det ubehag, der følger med.

• Bliv stærk - dyrk motion

Når dine muskler er stærke, støtter de op om de skadede led, og det betyder færre smerter. Når du dyrker motion regelmæssigt, holder du slidgigten på afstand og sikrer, at du kan blive ved med at bruge din krop aktivt.

Få viden og tips til motion og træning

• GLA:D-træning for dig med slidgigt i hofte og knæ

GLA:D står for Godt Liv med Artrose i Danmark. GLA:D er uddannelse og træning for dig, der har slidgigt i hofte eller knæ. Du lærer at træne og tackle dine smerter.

GLA:D-træning på film

Gigtforeningen har lavet træningsfilm baseret på øvelserne fra GLA:D, så du kan se og lave øvelserne derhjemme.

Se træningsprogram på film

GLA:D-træning tilbydes forskellige steder i landet, hvoraf langt de fleste er fysioterapeutiske klinikker og enkelte er kommuner.

Find stederne på GLA:D's hjemmeside

Læs mere på www.glaid.dk

• Hold den slanke linje

Hvis du vejer for meget, bør du tabe dig for at undgå eller forværre slidgigt. Jo mere du vejer, des mere skal dine ben bære, og det kan belaste dine led.

• Overvægt og slidgigt

Hvis du har slidgigt og er overvægtig, kan det mindske dine symptomer og hæmme en forværring af sygdommen, hvis du taber dig.

Overvægt er den mest betydende risikofaktor for udvikling af slidgigt. Vægttab og træning er hjørnestenene i ikke-medicinsk behandling af slidgigt. Det resulterer i forbedringer af smerte og funktionsevne.

Sammenhængen forklares ud fra en belastning af leddene, hvor særligt dokumentationen for knæled er god. Fordi der også ses en sammenhæng mellem overvægt slidgigt i hånd- og fingerled (som jo ikke er vægtbærende led), kan betydningen af overvægt for udvikling af slidgigt ikke kun tilskrives den øgede belastning på leddene. Fedtvæv udskiller forskellige hormoner o.l., der sandsynligvis har betydning for bruskvævets omsætning.

Læs mere om vægt og gigt

• Spis sundt - følg kostrådene

Du kan ikke spise dig fra gigten – men en sund og varieret kost er vigtig for din sundhed og dit velbefindende og kan være med til at sikre dig, at du får alle de nødvendige næringsstoffer, som kroppen har brug for. Derudover kan en sund og varieret kost forebygge overvægt.

Læs mere og kost og gigt

Kosttilskud

En række kosttilskud som C-vitamin og E-vitamin er blevet undersøgt mht. smertereduktion, men resultaterne er for de fleste produkter uklare, og der kan være store sikkerhedsrisici ved at tage kosttilskud i høje doser.

Få viden og gode råd om alternativ behandling

• Kend din sygdom

Tal med din læge om sygdommen og brug den information, som Gigtforeningen stiller til rådighed om slidgigt.

• Lev med smerter

Ondt i et eller flere led er ofte et af de dominerende symptomer ved slidgigt. Du kan selv gøre meget for at håndtere smerterne. Lær dem at kende og bliv tryg ved dem så du kan leve et godt liv med dem.

Få gode råd til at tackle dine smerter

Senest opdateret 25.01.2017