Et sundt liv med gigt – det kan du selv gøre

Har du gigt? Der er meget, du selv kan gøre for at leve et godt liv med din gigtsygdom. Få Gigtforeningens gode råd om blandt andet kost, motion, smerter og psykiske forhold.

Kvinde går tur ved strandkanten

Hvad er sundhed for dig?

For nogle mennesker har kost og motion en stor betydning for oplevelsen af egen sundhed, mens det for andre er vigtigst at kunne fastholde et arbejdsliv uden smerter og nedsat bevægelse i kroppen.
En sund hverdag betyder meget for dit fysiske velvære. Når du har gigt, er det vigtigt, at du bevæger dig og spiser sundt og varieret.  Hvis du i forvejen har gode motionsvaner og spiser sundt, behøver du formentlig ikke at ændre din livsstil grundlæggende.

Dit psykiske velbefindende har også en vigtig betydning for at leve godt med gigt. For nogle kan f.eks. smerter og det, at kroppen ikke kan det samme som før, være en psykologisk belastning, som kan være svær at håndtere alene.

Kom i gang med motion og træning

Bliv klogere på hvad motion og træning betyder for et godt liv med gigt. Du får hjælp til at komme i gang, og du får tips til forskellige motionsformer, og hvad de hver især er gode til.

Få gode råd om motion og træning

Spis sundt og godt

Hvad er godt at spise, når man har gigt? Er der noget, man skal undgå? Få gode råd om kost og gigt. Læs også om, hvordan du holder vægten, og få sunde og nemme madopskrifter.

Få gode råd om kost og gigt

Lev med dine smerter

Hvis du lever med kroniske smerter, må du ikke opgive håbet om, at det kan blive bedre. Smerterne vil måske altid være en belastning i hverdagen, og udfordringen er først og fremmest, at du skal lære at leve et liv med oplevet livskvalitet - trods smerterne.

Sådan lever du med smerterne

Når sygdom rammer os

Vi reagerer og lever med sygdom på vidt forskellige måder. Gigt kan medføre tab på mange måder, og din psykiske reaktion kan f.eks. være vrede, angst, skyld, afmagt eller tomhed. En kronisk sygdom stiller nye krav, og din oplevelse af situationen er afgørende for dit velbefindende.

Få gode råd om psyke og gigt

Senest opdateret 02.11.2015