Diskusprolaps – årsager, symptomer og behandling

Vi belaster dagligt vores rygsøjle, og der sker løbende forandringer i ryggen. I værste fald kan forandringerne føre til en diskusprolaps.

De fleste af os har oplevet at have ondt i ryggen. Faktisk er det en af de mest almindelige former for smerter, som vi danskere døjer med.

Rygsmerter eller smerter i lænden kan være utroligt belastende. Men det er som regel ikke farligt at have ondt i ryggen, og for det meste går det over af sig selv. Men ikke altid. Hos nogle bliver smerterne ved – uden at det er muligt at give en forklaring på dem. Og hos omkring hver femte skyldes smerterne en såkaldt degenerativ rygsygdom, som i nogle tilfælde kan føre til en diskusprolaps.

Hvad er en diskusprolaps?

En diskusprolaps opstår, når den bløde gelemasse inde i bruskskiven (diskus) bryder helt igennem en sprække i den omgivende bindevævsring. Den bløde del kan pose ud mod rygmarvskanalen. Hvis udbulningen trykker på en nerve, kan der opstå smerter. Dog giver en diskusprolaps ikke altid smerter.

En diskusprolaps opstår oftest i lænden, men også halshvirvlerne og i sjældnere tilfælde kan brystryghvirvlerne rammes.

Læs mere om diskusprolaps

Hvorfor får man en diskusprolaps?

En diskusprolaps skyldes ofte, at bindevævet omkring en diskusskive, der sidder mellem ryghvirvlerne, bliver svækket, som vi bliver ældre. Men skader kan også være årsagen.

Læs mere om årsager til diskusprolaps

Symptomer ved diskusprolaps

Det er som regel ikke farligt at have rygsmerter, og for det meste går det over af sig selv. Men i visse tilfælde skal du kontakte din læge. Læs om, hvilke symptomer du skal reagere på.

Symptomer ved diskusprolaps

Hvordan stiller lægen diagnosen?

Hvis din læge har mistanke om, at du har en diskusprolaps, kan det blive bekræftet ved hjælp af en MR-skanning. Dog er det individuelt hvilke undersøgelser, der er relevante.

Læs mere om undersøgelser ved mistanke om diskusprolaps

Behandling af diskusprolaps

Diskusprolaps behandles ofte uden operation og vil typisk bestå af aflastning af ryggen, evt. smertestillende medicin og forsigtig genoptræning, når symptomerne er aftager.

Læs mere om behandling af diskusprolaps

Senest opdateret 01.03.2016