Podcast: Klog på gigt – lyt dig til viden om gigtsygdomme

Podcast-serien "Klog på gigt" består af en række episoder, hvor nogle af landets førende gigtlæger og forskere fortæller om foreløbig seks inflammatoriske gigtsygdomme. I de seks podcast-episoder kan du blive klogere på de typiske symptomer, hvordan diagnoserne stilles, og hvordan sygdommene behandles. Men også emner som alternativ behandling og livet som pårørende berøres.

Du kan have udbytte af episoderne, uanset om du lige har fået diagnosen, eller har levet med sygdommen i flere år.

De seks inflammatoriske gigtsygdomme, som du kan blive klogere på via lyd, er:

Leddegigt

Lyt dig til viden om leddegigt - hvad er leddegigt, hvordan er symptomerne, og hvilke behandlingsmuligheder findes der, er nogle af de spørgsmål, du får svar på.

Urinsyregigt

Lyt dig til viden om urinsyregigt - hvilke symptomer giver sygdommen, hvordan den kan behandles, og hvorfor er det vigtigt at tage sin medicin, er nogle af de spørgsmål, du får svar på.

Psoriasisgigt

Psoriasisgigt – hvad er årsagen, hvilke symptomer og hvordan behandles psoriasisgigt er nogle er de spørgsmål, vi stiller.

Rygsøjlegigt

Lyt dig til viden om rygsøjlegigt – hvordan stilles diagnosen og hvilke symptomer er der, er nogle af de spørgsmål, vi stiller.

Bindevævssygdomme (lupus)

Lyt dig til viden om bindevævssygdomme, med særligt fokus på lupus - hvorfor er det så svært at stille den præcise diagnose ved bindevævssygdomme, og hvad kendetegner sygdommen lupus? Det er nogle af spørgsmålene, vi stiller.

Børnegigt

Lyt dig til viden om børnegigt – hvilke symptomer skal man kigger efter og hvordan behandler man sygdommen, er nogle af de spørgsmål, du får svar på.