Når du tager medicin – svar fra Gigtforeningens sygeplejerske

Her kan du læse de mest hyppige svar om medicin, som Gigtforeningens sygeplejerske giver, når medlemmer kontakter rådgivningen.

• Medicin der bruges til behandling af inflammatoriske gigtsygdomme

Man kan desværre ikke helbrede fx leddegigt eller psoriasisgigt, men der findes mange gode behandlingsmuligheder for at forsinke eller standse sygdommene.

Læs mere om både de medicinske og ikke-medicinske behandlingsmuligheder

• Hvis du oplever bivirkninger ved medicinen

Du bør tale med din behandlende læge om, hvad du kan gøre for eventuelt at mindske bivirkningerne og derudover bør lægen indrapportere bivirkningen til Lægemiddelstyrelsen. Du har også selv mulighed for at indrapportere den eller de bivirkninger du oplever på Lægemiddelstyrelsens hjemmeside

• Hvad er biologisk medicin?

Årsagen til, at man kalder det biologisk medicin er, at det er fremstillet i levende celler fx gærceller eller celler fra pattedyr eller ved hjælp af genteknologi. På den måde adskiller biologisk medicin sig fra øvrig medicin, der som oftest er syntetisk (kemisk) fremstillet. Biologisk medicin er ikke bedre eller sundere end anden medicin, og der kan også være bivirkninger forbundet med biologisk medicin, ligesom ved al anden medicin.

Læs mere om biologisk medicin

• Find beskrivelse om din medicin

Hvis du ønsker en beskrivelse af den medicin du bliver behandlet med, f.eks. allopurinol for urinsyregigt, methotrexat for inflammatoriske gigtsygdomme, binyrebarkhormon (glukokortikoid) for inflammation i leddene osv., kan du finde uddybende beskrivelser af medicinen på Dansk Reumatologisk Selskabs hjemmeside.

Vær opmærksom på, at det ikke er handelsnavnet, men indholdsstoffet som præparaterne er beskrevet under. Hvis du ikke kender navnet på indholdsstoffet, kan du:

• Kigge på medicinpakningen.
    • Spørge din læge.
    • Slå det op på nettet.

Listen med præparater på Dansk Reumatologisk Selskabs hjemmeside er ikke udtømmende, men omfatter de mest anvendte præparater.

Læs mere om medicinsk behandling af gigt

Senest opdateret 25.08.2021