Partnerskaber – til gavn for mennesker med gigt

Forebyggelse, bedre vilkår og højere livskvalitet for mennesker, der lever med en gigtsygdom, det er drivkraften i Gigtforeningens partnerskaber.

Vi samarbejder og indgår partnerskaber med et bredt spektrum af aktører - private som offentlige - lokale, regionale og nationale.

Gigtforeningens partnerskaber

Gigtforeningen har indgået en række fortløbende samarbejder til gavn for mennesker med gigt:

• AquaPunkt, Dansk Svømmebadsteknisk Forening

Gigtforeningen samarbejder med Dansk Svømmebadstekniks Forening omkring projektet ”AquaPunkt”, som er et træningskoncept i vand. AquaPunkt er udviklet af Gigtforeningen på baggrund af vores unikke viden om vandtræning. AquaPunkt styrker kroppen, lindrer de ømme punkter og forebygger problemer i led, ryg og muskler.

Samarbejdet omfatter bl.a. undervisningen af livreddere og kommunikationen ud til AquaPunkt-svømmehallerne. Derudover samarbejder Gigtforeningen med firmaet LML Sport, som producerer AquaPunkt-produkter som f.eks. svømmeplader og håndvægte til øvelserne i vand.

Læs mere om AquaPunkt

• PensionDanmark

Gigtforeningen har siden 2010 haft et formelt samarbejde med PensionDanmark. PensionDanmark er pensionsselskab for 680.000 faglærte og ufaglærte lønmodtagere.

Målet med samarbejdet er, at sikre målrettet hjælp til PensionDanmarks mange medlemmer med muskel- og skeletproblemer. Forekomsten af muskel- og skeletsygdomme er væsentlig højere blandt PensionDanmarks medlemmer end i befolkningen som helhed.

Kommunikation og information om muskel- og skeletsygdomme

Gigtforeningen og PensionDanmark samarbejder om information om muskel- og skeletsygdomme til PensionDanmarks medlemmer.

Øvelser til chauffører, frisører og håndværkere

Gigtforeningen og PensionDanmark har udviklet særlige øvelser til tre faggrupper:

• chauffører
    • frisører
    • håndværkere

Det er faggrupper, som er særligt udsatte, når det kommer til muskel- og skeletskader.

Betalt medlemskab af Gigtforeningen

Medlemmer af PensionDanmark, der får offentlig førtidspension på grund af gigt, får ét års betalt medlemskab af Gigtforeningen.

PensionDanmark

• Røgfri Fremtid

Gigtforeningen en del af partnerskabet Røgfri Fremtid, der arbejder for, at vi i 2030 ser de første røgfri generationer.

Partnerskabet Røgfri Fremtid er dannet af Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden med inspiration fra udlandet, hvor organisationer, politikere og borgere står sammen for at skabe en røgfri fremtid for kommende generationer.

Som partner i Røgfri Fremtid bakker vi op om visionen om et røgfrit Danmark, hvor ingen ryger eller bliver udsat for tobaksrøg. Målet for 2030 er, at ingen børn og unge og at færre end 5 procent af den voksne befolkning ryger.

Vi støtter Røgfri Fremtids hovedbudskaber:

• Børn og unge har ret til vokse op uden røg, og sammen tager vi ansvar for, at det bliver muligt.
    • Sammen vil vi skabe en røgfri fremtid, hvor flere børn og unge får bedre muligheder for at skabe sig et sundt og godt liv.
    • Sammen vil vi sikre, at færre ryger, så færre bliver syge af tobaksrøg.

Læs mere om Røgfri Fremtid

• Saltpartnerskabet

Gigtforeningen er en del af Saltpartnerskabet, som er et partnerskab mellem fødevareindustrien, myndigheder, patientforeninger og andre interesseorganisationer.

Saltpartnerskabet arbejder for at sænke indholdet af salt i fødevarer i butikkerne, i kantiner, på caféer, restauranter og hjemme hos danskerne. Der er samtidig fokus på at formidle viden om salt til forbrugerne og fordelene ved at mindske indtaget af salt.

Målet er at reducere kvinder og mænds gennemsnitlige saltindtag med 3 gram per dag, svarende til ca. 1/2 teskefuld. Der vil dermed kunne forventes 400.000 færre personer med forhøjet blodtryk.

Der er syv indsatsområder for at nå målet:

• Reduktion af saltindholdet i færdigpakkede fødevarer.
    • Oplysning til borgerne om salt og sundhed.
    • Oplysning til mad- og sundhedsprofessionelle.
    • Mærkning af fødevarernes indhold af salt, herunder Nøglehulsmærkning.
    • Reduktion af saltindholdet i kantinemad og i udespisningsbranchen generelt.
    • Monitorering af indsatsen.
    • Deltagelse i EU´s fortsatte drøftelser om reformulering af produkternes saltindhold.

Læs mere om Saltpartnerskabet på Fødevarestyrelsens hjemmeside

• Medlemskaber, samarbejder og partnerskaber

Læs mere om Gigtforeningens medlemskaber og samarbejder og partnerskaber:

Internationalt samarbejde

Paraplyorganisationer

Kampagner og andre samarbejder

Hvis du vil vide mere om Gigtforeningens samarbejdsaftaler, eller ønsker at indgå en aftale med Gigtforeningen, er du velkommen til at kontakte os.

Senest opdateret 22.08.2017