Gigt og bevægelse: Sådan kommer du i gang og bliver ved – få eksperternes gode råd på film

Har du nogensinde tænkt over, hvilke overvejelser der ligger bag den vejledning, du får fra sundhedspersonerne omkring dig? I disse film inviterer vi dig med ind i behandlerrummet, hvor du kan lytte med til sundhedspersonernes overvejelser og dialog om konkrete patientspørgsmål- og situationer og få indblik i, hvordan de kommer frem til den vejledning, de ender med at give.

Filmene er baseret på de spørgsmål, medlemmer oftest ringer ind og stiller til vores rådgivere, og de dykker ned i meget basale og grundlæggende tvivlsspørgsmål, når det kommer til at have et fysisk aktivt liv med en gigtsygdom.

Filmene er særligt målrettet alle jer, der er helt nye med en gigtsygdom, men alle der har svært ved – eller blot ønsker – at få noget bevægelse ind i hverdagen, vil få noget ud af filmene.

Har du spørgsmål om gigt og træning? Få personlig rådgivning af Gigtforeningens fysioterapeut

Artrose: Bevægelse og smerter

Smerter er meget normalt, når man lider af artrose. Men kan det virkelig passe, at træning skal gøre ondt, før det gør godt? Og skal du fortsætte, selvom træningen giver smerter? I denne video har vi bedt en fysioterapeut og en professor i træning og sundhed om at svare på de spørgsmål, Gigtforeningens rådgivning oftest får omkring smerter før, under og efter bevægelse.

Artrose: Hvordan, hvornår og hvor meget?

Hvordan holder jeg mig aktiv på en måde, der både giver resultater og samtidig er tilpas skånsom for min krop? Det er noget af det, eksperterne svarer på i denne video.

Artrose: Jeres spørgsmål til eksperterne

Kan jeg træne stivheden i mine fingre væk? Og slider jeg ikke bare yderligere på mine led, hvis jeg begynder at træne? Vi har bedt jer sende os de spørgsmål, der fylder mest, når man er ny med artrose og får at vide, at fysisk aktivitet er noget af det bedste, man kan gøre for sin krop fremover.

Inflammatorisk gigt: Hvordan træner jeg både godt og sikkert?

At komme i gang med at træne når man har inflammatorisk gigt, kan føles som lidt af en jungle. For hvordan kommer du i gang, når smerter og træthed gør selv de mest basale ting til en udfordring? Og hvordan skal du reagere, hvis du får flere smerter under og efter træning? Det, og meget mere, får du svar på i filmen her.

Inflammatorisk gigt: Jeres spørgsmål til eksperterne

Kan fysisk aktivitet øge inflammationen i mine led? Og hvorfor bliver jeg så træt, efter jeg har trænet? Vi har bedt jer om at sende os de træningsspørgsmål, der fylder mest, når man er ny med en inflammatorisk gigtsygdom.

Motivation og fastholdelse af de gode vaner: Hvordan kommer jeg i gang – og bliver ved?

Du kommer hjem fra job og har både handlet ind og hentet børn på vejen. Du ved egentlig godt, at du burde gå en tur inden aftensmaden, men det er det sidste, du orker. Hvis det lyder bekendt for dig, er du ikke alene. I denne video giver en fysioterapeut og en psykolog dig svaret på, hvorfor det er så svært at tage sig sammen, men også hvordan du så rent faktisk kommer afsted – både på den første gåtur og nummer 100.

Motivation og fastholdelse af de gode vaner: Det psykiske aspekt af fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet handler mere om psyken, end vi måske lige går og tror. Det kan være, at følelsen af, at du alligevel ikke bevæger dig nok, holder dig tilbage fra at gøre noget overhovedet. Eller at frygten for at træningen kan gøre dine smerter værre, fylder så meget, at du helt lader være. I denne video bliver du klogere på, hvordan tankerne spiller ind i fysisk aktivitet, og hvilke værktøjer du kan bruge til at håndtere dem på en god måde.

Motivation og fastholdelse af de gode vaner: Jeres spørgsmål til eksperterne

Hvordan finder jeg glæden ved bevægelse igen, når jeg ikke længere kan dyrke den holdsport, jeg brænder for? Hvordan får jeg forklaret mine nærmeste, at selvom jeg ser frisk ud, så er jeg ekstremt træt hele tiden? Vi har bedt jer om at sende os de spørgsmål, der fylder mest, når man er ny med en gigtsygdom og får at vide, at fysisk aktivitet er noget af det bedste, man kan gøre for sin krop fremover.