Det kan du selv gøre – gode råd om leddegigt

Har du leddegigt – og vil du gerne selv gøre noget for at få det bedre? Få gode råd om, hvad du selv kan gøre.

Du kan selv gøre meget for at leve et godt liv og aktivt liv med leddegigt.

Hvis du i forvejen har gode motionsvaner og spiser sundt, behøver du formentlig ikke at ændre din livsstil grundlæggende. Men gigten kan betyde, at du – i hvert fald i perioder – må tilpasse dine daglige aktiviteter, så de bliver lettere at overkomme.

Du skal være opmærksom på, at mennesker med leddegigt er særligt udsatte for åreforkalkning og blodpropper. Sund kost og motion, som gør dig forpustet og får pulsen op, nedsætter din risiko for hjerte-kar-sygdomme.

Læs mere om leddegigt og hjerte-kar-sygdomme

  • Kom i gang med motion og træning

    Har du leddegigt, er det vigtigt, at du træner din bevægelighed, de store muskelgrupper og din kondition.

    Fysisk aktivitet giver dig energi, så du bedre kan klare opgaverne i din dagligdag og gøre de ting, du gerne vil. Motion mindsker også risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdomme og giver dig større psykisk overskud.

    Find din motionsform

    Sundhedsstyrelsens anbefalinger for fysisk aktivitet

    Sundhedsstyrelsens anbefalinger er et godt pejlemærke for, hvor meget du skal være fysisk aktiv – men det er ikke sikkert, du kan følge dem til punkt og prikke.

    Læs mere om Sundhedsstyrelsens anbefalinger

    Hvordan og hvor ofte du skal træne vil afhænge af, hvor aktiv din sygdom er. Dine led må ikke hæve yderligere i forbindelse med træningen, men du må gerne blive øm i dine muskler og led. Tal gerne med en fysioterapeut om din træning.

    Hvis du har svært ved at komme i gang, kan det være en god idé at motionere sammen med andre. Husk, at lidt motion er bedre end slet ingen – og det er aldrig for sent at gå i gang!

    Sådan kommer du i gang med motion og træning

  • Kost ved leddegigt

    Spis sundt og varieret

    Som hovedregel bør du ligesom andre spise sundt og varieret. De officielle kostråd fra Fødevarestyrelsen er et godt udgangspunkt for en sund kost - også når du har leddegigt.

    Se kostrådene

    En sund og varieret kost kan være med til at forbedre dine symptomer ved leddegigt ved at sikre dig, at du får alle de nødvendige næringsstoffer, som kroppen har brug for. Derudover kan en sund og varieret kost forebygge overvægt og derved mindske belastning på dine led.

    En særlig kostplan?

    Der findes desværre ikke nogen generel kostplan, der med sikkerhed kan fjerne dine symptomer. Det ser dog ud til, at du måske kan mindske nogle symptomer, hvis du spiser en sund kost rig på bl.a. grøntsager og fed fisk.

    Nogle mennesker med leddegigt kan desuden have gavn af at lave nogle kostændringer for at forebygge følgesygdomme eller bivirkninger til medicin.

    Middelhavskost

    Der er lavet undersøgelser på en kost, kaldet middelhavskosten, der har vist en smertereduktion og en forbedring i bevægelighed. Kosten er baseret på umættede fedtsyrer (olivenolie) i stedet for mættede fedtsyrer(smør), et lille indtag af fedtfattigt kød (okse, svin, lam osv.), masser af vegetabilske fødevarer (frugt, grøntsager, korn, bønner, nødder og frø) og et dagligt indtag af fisk. I det danske/nordiske køkken kan du også finde fødevarer, der lever op til denne kostplan med flere grøntsager, mindre kød, mere fisk og fuldkorn og mindre fedt. I stedet for olivenolie kan du f.eks. bruge rapsolie.

    Fisk

    Omega-3 (n-3 fedtsyrerne EPA og DHA) fra fisk og fiskeolie lader til at være gavnlige ved leddegigt. De gavnligeomega-3 fedtsyrer findes i fisk, særligt de fede fisketyper, men også i en række vegetabilske olier som raps- og hørfrøolie samt nødder og mandler bidrager også til en vis grad. Derudover kan du købe fiskeolie som kosttilskud og naturlægemidler. Gevinsterne ved at spise fisk er mange. Fisk indeholder bl.a. protein og andre gode næringsstoffer, såsom selen, jod og D-vitamin, som vi kan have svært ved at få nok af gennem vores kost.

    Hvor meget fiskeolie?

    Af de studier, der er lavet med fiskeolie tyder det på, at du skal op på en vis dosis for at have effekt af n-3 fedtsyrer. Således tyder det på, at man skal indtage mindst 2.7 gram EPA og DHA om dagen i over 3 måneder for at se en effekt.

    Nedenfor følger et eksempel, der viser, at hvis du spiser 300 gram fed fisk om ugen, så får du i alt ca. 8 gram EPA og DHA svarende til 15 fiskeoliekapsler.

    300 g fed fisk: 
    100g makrel i tomat = 3,1 gram EPA og DHA = 6 fiskeoliekapsler
    100g laks = 2,6 gram EPA og DHA = 5 fiskeoliekapsler 
    100g marinerede sild = 2,2 gram EPA og DHA = 4 fiskeoliekapsler

    De 2.7 gram EPA og DHA om dagen svarer til 19 gram EPA og DHA om ugen. Hvis du alene indtager fiskeolie som supplement i kapselform, vil de 19 gram EPA og DHA om ugen svare til ca. 35 fiskeoliekapsler.

    Fiskeoliekapsler

    Nogle vælger at supplere sit indtag af fisk med fiskeoliekapsler. Hvis du f.eks. spiser 300 gram fed fisk, som i eksemplet ovenover, vil der mangle 11 gram EPA og DHA svarende til 20 kapsler om ugen som supplement til ovenstående fiskemængder. Mængden af EPA og DHA i fiskeoliekapsler varierer alt efter hvilket mærke, der er tale om. Mængden af fedtsyrerne er anført på emballagen. De fiskeoliekapsler, som har et højt indehold af EPA og DHA ligger på 540 mg pr. kapsel, og beregningerne ovenover er lavet med udgangspunkt i dem. 

    Vær opmærksom på at Fødevarestyrelsen anbefaler, at man spiser 350 gram fisk om ugen - heraf skal 200 gram være fede fisk.  

    Vær varsom med restriktive kostplaner

    Nogle med leddegigt følger forskellige restriktive kostplaner i håbet om at få det bedre. Men det er ikke ufarligt, da det kan føre til fejlernæring, hvis kroppen kommer til at mangle nødvendige næringsstoffer. F.eks. kan en veganerkost give mangel på flere vitaminer, mineraler og proteiner. Du kan også tabe dig uønsket. Alt sammen mulige bivirkninger, der kan påvirke sygdommen og din almene helbredstilstand.

    Effekten af veganerkost eller vegetarisk kost er i øvrigt usikker, men det er muligt, at nogle mennesker med leddegigt kan have en gavnlig virkning.

    Vil du prøve restriktive kostplaner?

    Hvis du ønsker at prøve restriktive kostplaner, bør du altid rådføre dig med en veluddannet fagperson, f.eks. en diætist. Mennesker med leddegigt kan være særligt udsatte for bivirkninger ved specielle kostplaner, som uønsket vægttab og tab af fedtfrimasse (muskler, væv og organer), der kan være med til at forværre symptomer ved leddegigt.

    På den anden side er der kostplaner som middelhavskosten, der er baseret på fødevarer, som de fleste af os vil have gavn af at spise dagligt. Kosten opfylder kroppens næringsmæssige behov og dækker alle fødevaregrupper. En sådan kost anbefales også til mennesker med hjerte-kar-sygdomme - en sygdom, som mennesker med leddegigt har forhøjet risiko for at få.

    Fødevarereaktioner

    Effekten af at undgå visse fødevarer mistænkt for at fremkalde en reaktion er blevet forsøgt undersøgt, men uden positive resultater. Det kan ikke udelukkes, at det for enkelte kan have en betydning at undlade visse fødevarer. Hvis man foretager store kostændringer anbefales det at tage kontakt til en diætist.

  • Leddegigt og vægt

    Er du over- eller undervægtig, er det en god idé at tale med lægen om, hvordan du kan lægge din kost om.

    Få gode råd om vægt og vægttab

  • Undgå rygning

    En række videnskabelige studier har påvist, at der er en sammenhæng mellem rygning og forhøjet risiko for udvikling af leddegigt. Det har også vist sig, at mennesker med leddegigt, der ryger, har et mere alvorligt sygdomsforløb, og at rygning muligvis forringer behandlingen.

    Læs mere om rygning og leddegigt

  • Lær at leve med dine smerter

    Ledsmerter er et af hovedsymptomerne ved leddegigt. Betændelsen og hævelserne kan give smerter både når du hviler, og når du er i aktivitet. Skader eller fejlstillinger i leddene kan også give smerter.

    Dine smerter vil påvirke din krop og dit sind. Omvendt kan din krop og dit sind også påvirke oplevelsen af dine smerter. Du kan selv gøre meget for at leve med smerterne, hvis du ændrer den måde, du tænker og handler på i forhold til dem.

    Få viden og gode råd om håndtering af smerter

  • Sådan kan du tackle trætheden

    Mange mennesker med leddegigt oplever en overvældende træthed, som hos nogle kan være et større problem end smerterne. Trætheden skyldes givetvis, at det ikke kun er leddene, der er angrebet, men hele organismen, der er påvirket.

    Her har du nogle gode råd, som kan hjælpe dig til at tackle trætheden:

    Bliv klogere på din træthed

    Tænk over, hvornår du er mest træt – og prøv at søge de situationer, hvor trætheden træder i baggrunden.

    • Find en form for motion, der passer til dig
      Selvom det kan virke uoverskueligt, når du i forvejen er træt, så kan du holde trætheden nede ved at dyrke regelmæssig motion.
       
    • Find balancen mellem aktivitet og hvile
      Prioriter de aktiviteter, som giver dig glæde, livskvalitet og energi. Planlæg større opgaver i god tid og del dem op i mindre bidder.

    • Lyt til kroppens signaler – (eller lad være!)
      Lyt til kroppens signaler om, at du er ved at overanstrenge dig selv, og tag en pause. Nogle gange kan det dog være nødvendigt at trodse signalerne for at deltage i fritidsaktiviteter og sociale begivenheder.
       
    • Få gode sovevaner
      Kend de almindelige råd om god søvn, f.eks. at gå i seng på samme tidspunkt hver dag, undgå at spise en masse eller drikke kaffe lige før sengetid.
  • Kend dine rettigheder og muligheder for hjælp

    Når man får en kronisk sygdom som leddegigt, kan det ændre hverdagen på forskellige måder. Sygdommen kan f.eks. påvirke forholdet til dine nærmeste, dit sociale liv, dit arbejdsliv og din økonomi. Det er forhold, der spiller en stor rolle for, om du har det godt.

    På siderne under menupunktet Hjælp og råd kan du blandt andet læse om dine rettigheder og muligheder i forhold til arbejdsliv og uddannelse, sygemeldinger og meget andet.

    Du kan også kontakte Gigtforeningens gratis rådgivning, hvor du blandt andet har mulighed for at tale med en socialrådgiver.

    Kontakt Gigtforeningens rådgivning

    Psykologhjælp

    Når du skal leve med en kronisk sygdom som leddegigt, kan det betyde, at du skal omstille dig og acceptere en ny hverdag, hvor gøremål og aktiviteter, som du sætter pris på, måske skal opgives til fordel for nye. Samtidig skal du lære at håndtere perioder med smerter, træthed og fysiske indskrænkninger.

    Det er muligt at få tilskud til psykologhjælp, hvis man har leddegigt og opfylder visse kriterier. Det er din læge, som vurderer, om du opfylder kriterierne og derefter giver dig en henvisning.

    Læs mere om tilskud til psykologhjælp

    På Dansk Psykolog Forenings hjemmeside kan du søge efter psykologer i dit område, som er omfattet af tilskudsordningen.

    Du kan også kontakte Gigtforeningens gratis rådgivning.

    Kontakt Gigtforeningens rådgivning

Senest opdateret 25.01.2017