Det kan du selv gøre – gode råd om psoriasisgigt

Har du psoriasisgigt – og vil du gerne selv gøre noget for at få det bedre? Få gode råd om, hvad du selv kan gøre.

Du kan selv gøre meget for at leve et godt liv og aktivt liv med psoriasisgigt.

Derfor er en sund og aktiv livsstil vigtig for dig

Man er i de senere år blevet opmærksom på, at mennesker med psoriasisgigt og andre inflammatoriske gigtsygdomme har en øget risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdomme. Det skyldes muligvis, at den betændelse, der er i kroppen, påvirker indersiden af blodkarrene, så fedt og andre skadelige stoffer lettere trænger ind i karvæggen, og der opstår åreforkalkning.

Undersøgelser tyder på, at effektiv behandling af gigtbetændelsen kan nedsætte risikoen for hjerte-kar-sygdom.

Hvis du i forvejen har gode motionsvaner, spiser sundt og ikke ryger, behøver du formentlig ikke at ændre din livsstil grundlæggende. Men gigten kan betyde, at du i perioder må tilpasse dine daglige aktiviteter.

Kom i gang med motion og træning

Har du psoriasisgigt, er det vigtigt, at du træner din bevægelighed, styrker de store muskelgrupper og din kondition.

Motion giver dig stærkere muskler, så du kan klare mere. Især styrke- og udholdenhedstræning vil gøre mange af hverdagens aktiviteter lettere for dig, og en stærk muskulatur beskytter leddene og forebygger overbelastningsskader i muskler, sener og led.

Motion forbedrer også din kondition, så du kan overkomme mere uden at blive træt. Samtidig styrker du dit kredsløb og forebygger hjerte-kar-sygdomme.

Få flere råd og gode ideer til forskellige motionsformer

Læs også om kost og gigt

Senest opdateret 28.08.2015