Kan man få gigt af stress?

Jeg har efter en lang periode med alvorlig stress fået konstateret psoriasisgigt. Er der en sammenhæng? Sådan lyder et spørgsmål til Rådgivningen – læs sygeplejerskens svar.

Spørgsmål

Svar fra Gigtforeningens sygeplejerske Nanna Bacci Hartz

Vi ved, at stress kan påvirke immunsystemet, men der findes ingen konkret dokumentation for, at en stresstilstand kan fremkalde en autoimmun sygdom. Vi ved dog også, at der er mange faktorer i spil, når man udvikler en autoimmun sygdom. Her indgår både genetiske og miljømæssige faktorer (som f.eks. rygning) i et komplekst samspil, der formentlig er forskelligt fra person til person.

Når nu stresstilstande kan påvirke immunsystemet, kunne stress i teorien være en medvirkende årsag til, at man udvikler en autoimmun sygdom som psoriasis eller psoriasisgigt, hvis man i forvejen er genetisk disponeret.

Men helt konkret og præcis viden om, hvilke ’stress-faktorer’ der spiller en rolle for, om man udvikler en autoimmun sygdom – og dermed viden om, hvordan man forebygger – har vi desværre ikke.

Publiceret 12.08.2022