Min chef er årsagen til, at jeg stadig arbejder trods artrose i ryggen

Sådan lyder det fra Pauline Kreiken i hendes essay "Rygrad", der blev udvalgt som det bedste danske bidrag til den europæiske skrivekonkurrence ”Edgar Stene”. Læs Paulines fortælling om, hvordan hendes chef har spillet en afgørende rolle for, at hun stadig er på arbejdsmarkedet.

Pauline Kreiken holder de værste rygsmerter på afstand med bl.a. pilates. Foto: Pilatesinstruktør Majken Rindholm

I år var emnet for skrivekonkurrencen: Min fantastiske chef. Et arbejdsliv med gigt – uden barrierer. På engelsk lyder det: "My ideal employer – work without barriers for people with rheumatic and musculoskeletal diseases (RMD’s)."

På den baggrund har Pauline Kreiken skrevet et inspirerende essay om, hvordan hendes chef, Lene, foreslog, at de lavede en særlig aftale, som fik Pauline afsted til fast træning hos en fysioterapeut for at få bugt med stærke smerter pga. artrose i ryggen.

Og det satte gang i, hvad Pauline selv beskriver som en forvandling, hvor de voldsomme rygsmerter og lange sygemeldinger blev afløst af mod på mere træning i form af yoga og pilates og gode arbejdsdage med tålelige smerter.

Sådan gik det årets danske bidrag

Gigtforeningen udvalgte essayet til at konkurrere med en lang række andre europæiske bidrag om tre kontante pengepræmier, hvor førstepræmien også bød på deltagelse i den store europæiske gigtkongres EULAR i Madrid til juni.

Danmark har vundet Edgar Stene Prisen flere gange de seneste år, og vi krydsede fingre for Pauline, da de tre europæiske vindere fornyelig skulle findes, men desværre var Pauline ikke blandt dem. Vi siger et stort tak til Pauline for at fortælle hendes historie og ønsker hende alt mulig held og lykke fremover.

Her kan du læse Paulines essay – det danske bidrag til Edgar Stene Prisen 2019.

Læs "Rygrad" af Pauline Kreiken (pdf)

Publiceret 05.04.2019