Få hjælp til vægttab i din kommune

Mange mennesker med gigt ønsker at leve sundere og komme ned i vægt. Din kommune har måske et tilbud, der passer til dig, hvis du har brug for hjælp til at tabe dig.

”Vejer du for meget, er der gode chancer for, at vægttab kan være gavnligt for nogle af de symptomer, der følger med en gigtsygdom. Derfor er det en god idé at leve på en måde, som ikke får din vægt til at stige, og at du prøver at komme ned i vægt, hvis du først er blevet overvægtig,” siger Gigtforeningens kostvejleder, Henriette Thorseng. Hver onsdag sidder hun klar ved telefonen, hvor hun rådgiver mennesker med gigt om kost, vægttab eller – hvis der er behov for det – vægtøgning.

Alene eller sammen

Der er flere måder at tabe sig på, og det er forskelligt fra person til person, hvilken metode der passer bedst.

”Nogle vil helst tage udfordringen op alene – eventuelt under vejledning af en læge eller diætist. Nogle foretrækker at tage kampen mod kiloene op sammen med andre. De oplever, at det styrker motivationen og vedholdenheden, når man er fælles om det,” siger Henriette Thorseng.

Mange kommuner tilbyder forløb med ugentlig undervisning på hold, hvor motion også kan indgå. Tilbuddene er som regel gratis, men i nogle kommuner skal man opfylde bestemte kriterier for at kunne deltage, f.eks. i forhold til BMI eller specifikke diagnoser.

Find sundhedstilbud i din kommune

En undersøgelse fra Gigtforeningen viser, at omkring tre ud af fire af landets kommuner har mindst ét tilbud om hjælp til kostændringer, som kan benyttes af mennesker med gigtsygdomme. Se oversigt over tilbuddene i din kommune. Du kan selv tilmelde dig til en del af tilbuddene, mens andre kræver en henvisning fra din læge.

Mange kommuner har også tilbud til mennesker med kronisk sygdom, som kan støtte dig i at opnå bedre livskvalitet og begrænse eller udskyde komplikationer i forbindelse med din sygdom. ”Lær at tackle” er en serie selvhjælpskurser for mennesker med kronisk sygdom og deres pårørende. To ud af tre kommuner tilbyder disse kurser. Læs mere og se, om din kommune er en af dem.

Publiceret 22.03.2019