Billigere medicin mod urinsyregigt er snart tilbage på apotekernes hylder

Har du urinsyregigt, har du måske oplevet, at din læge ikke længere kan udskrive lægemidlet Colrefuz (Colchicin) til behandling af din sygdom. I stedet er du henvist til at bruge et andet lægemiddel (Colchicin Thiofarma), som desværre er mange gange dyrere.

Ud over højere medicinudgifter for den enkelte er Gigtforeningen bekymret for, at nogle patienter må undvære deres Colchicin eller tage lægemidler med større bivirkninger. På Gigtforeningens opfordring har Lægemiddelstyrelsen kontaktet virksomheden TEVA, der markedsfører Colrefuz. Virksomheden forventer at kunne levere Colrefuz igen i løbet af foråret.

Indtil din normale medicin er tilbage på markedet, skal du derfor bede din egen læge om at søge enkelttilskud til dig. Hvis du er i den situation, at du tidligere har haft enkelttilskud til Colchicin Tiofarma behøver du ikke at søge om enkelttilskud igen. I så fald kan kan din læge, dit apotek eller du selv ringe til Lægemiddelstyrelsen for at få en bevilling på medicinen.

Kontakt da Lægemiddelstyrelsens Enhed for Apoteker og Medicintilskud på tlf. 44 88 96 96.

Publiceret 15.04.2019