Kom til borgermøde og få den nyeste viden om smerter og arbejdsliv

I Danmark lever hver femte voksen med kroniske smerter, og den hyppigste årsag til dette er gigt. For rigtig mange er smerterne en udfordring for deres arbejdsliv. Gigtforeningen fortsætter rækken af populære borgermøder, hvor du får den nyeste viden og gode råd om smerter og arbejdsliv.

Kroniske smerter er en stor belastning, der påvirker alle aspekter af ens liv. Blandt andet kan det være svært at passe et arbejde og få dagligdagen til at hænge sammen.

Få viden og gode råd om smerter

På to borgermøder sætter Gigtforeningen fokus på, hvordan du tackler dine kroniske smerter, så du kan fastholde dit arbejde.

På de to borgermøder i henholdsvis Roskilde, torsdag den 12. oktober, og Kolding, mandag den 23. oktober, kan du møde tre af Danmarks førende eksperter på området, der vil give dig den nyeste viden om emnerne:

• Arbejde og smerter i muskler og led
  • Medicin mod smerter – godt eller skidt?
  • Gode råd til smertemestring

En af eksperterne på borgermøderne er professor Karen Søgaard, der forsker i muskel- og ledsmerter på Syddansk Universitet:

"En del muskel- og ledsmerter er arbejdsrelateret, og disse smerter påvirker din arbejdsevne. Derfor er det relevant at se på arbejdspladsen, og de skavanker, du får af dit arbejde, så man kan målrette den fysiske træning, der er nødvendig, hvis man fortsat skal kunne passe sit job. Det er det, vi kalder, intelligent fysisk træning. Og her skal arbejdspladserne på banen," siger Karen Søgaard.

Hun anbefaler, at man kombinerer, den fysiske aktivitet man har på sit job med en anden form for fysisk aktivitet i fritiden for at opnå variation. Det betyder, at går du på dit job mere end de anbefalede 10.000 skridt, bør du ikke vælge vandreture som din fritidsaktivitet. Det er nemlig vigtigt at skelne mellem de aktiviteter, der forårsager muskel- og ledsmerter og dem, der kan forebygge dem.

Se programmet og tilmeld dig borgermøde

Kolding den 23. oktober

Publiceret 12.09.2017