Arbejdslivet er vigtigt for alle

Usynlige smerter, som det kan være svært for kollegerne at forstå. Træthed. Systemer, der arbejder imod og ikke for. Et ønske om at arbejde. Det er nogle af de ting, som Gigtforeningens Facebook-brugere fortæller om, når de bliver spurgt om de udfordringer, de har på arbejdsmarkedet.

"Det har stor betydning for mennesker med en kronisk sygdom som gigt, at de kan have et arbejdsliv som andre. Det betyder, at de kan forsørge sig selv og være en del af et arbejdsfællesskab. Derfor skal vi blive langt bedre til at indrette vores arbejdsmarked, så der er plads til alle," siger Gigtforeningens direktør Mette Bryde Lind.

Hun medvirker onsdag aften i programmet Penge på DR1, som sætter fokus på de problemer, som kronisk syge har på arbejdsmarkedet.

Gigforeningens rådgivning taler dagligt med mennesker, der ønsker at få et job eller fastholde det job, som de har.

"Vores erfaring siger entydigt, at mennesker med gigt ønsker at arbejde. At være tilknyttet arbejdsmarkedet er ikke bare økonomisk fornuftigt - det gavner uden tvivl også livskvaliteten hos de mange med en kronisk sygdom. Derfor har vi som samfund en interesse i, at de kommer i arbejde og bidrager til vores fællesskab fremfor at være på passiv forsørgelse," siger Mette Bryde Lind.

Nødvendigt med holdningsskifte

Mange virksomheder påtager sig allerede i dag et ansvar for at ansætte kronisk syge i ordinære job eller job på særlige vilkår. Det sker via forskellige ordninger som §56, fleksjob og ressourceforløb.

Men der stadig lang vej endnu:

"Mange, der lever med en kronisk sygdom som gigt, bliver desværre stadig mødt med fordomme, når de søger job. Derfor skal der et holdningsskifte til," siger hun.

Hun understreger samtidig, at størstedelen af de kronisk syge i dag er velbehandlede og kan indgå på lige fod med andre.

"Selvfølgelig skal der tages nogle hensyn, men faktum er, at kronisk syge er en stor ressource, som vi som samfund skal blive bedre til at bruge. Det er i vores fælles interesse," siger Mette Bryde Lind.

Se med onsdag aften på DR1, når Penge klokken 21.55 ser på forholdene for kronisk syge på arbejdsmarkedet. Gigtforeningens direktør Mette Bryde Lind medvirker i udsendelsen.

Publiceret 17.05.2017