Foredrag: Binyrebarkbehandling ved gigt v. professor Kristian Stengaard-Pedersen

Dato/tid: 29.01.2020 kl. 19:00
Sted: Silkeborg Medborgerhus, Sal C
Bindslevs Plads 5
8600 Silkeborg
Pris: Medlem: 65 kr.
Ikke-medlem: 90 kr.
Tilmelding:

Senest den 26. januar til tlf. 42 41 14 52 eller gigtarrangement@gmail.com

Arrangør: Søhøjlandskreds

Bliv klogere på binyrebarkbehandling

Har du gigt, så kender du sikkert til lægemidlet binyrebarkhormon  og du har måske mærket på egen krop, at midlet virker hurtigt og effektivt på gigtsymptomerne. Kom og bliv meget klogere på binyrebarkhormon, når professor Kristian Stengaard-Pedersen fra Aarhus Universitet kommer og fortæller om midlet.

Professoren vil detaljeret gennemgå lægemidlets effekt og bivirkninger samt kontrol af behandlingen ved bl.a. alvorlig kronisk leddegigt, bindevævssygdommen lupus/SLE og muskelgigt/polymyalgia rheumatica.

Dæmper gigtbetændelse og forhindrer skader

Binyrebarkhormoner har livsvigtige funktioner i kroppen. Kunstigt binyrebarkhormon af typen kortisol, f.eks. prednisolon, kan i store doser hurtigt og effektivt dæmpe gigtbetændelse, som truer med at ødelægge led, muskler, nyrer, nervesystem, hjerte, lunger mv. Behandlingen kan forhindre varige skader på led og organer og være livsreddende ved flere alvorlige gigtsygdomme, hvor immunforsvaret angriber kroppens eget væv.

Der bliver gode muligheder for at stille spørgsmål til foredragsholderen – også om andre gigtsygdomme.