Foredrag - Retsmedicin – mellem politi og patient

Dato/tid: 23.09.2021 kl. 19:00
Sted: MarselisborgCentret, bygning 8 (over varmtvandsbassinet)
P.P. Ørums Gade 11
Pris: Medlem: 50 kr.
Ikke-medlem: 75 kr.
Tilmelding:

gigtaarhuskredsen@gmail.com eller 24 98 20 20

Arrangør: Aarhuskreds

Kom og hør med når vicestatsobducent Peter Juel Thiis Knudsen fortæller om retsmedicin.

Peter Thiis udtaler:

Retsmedicin er det mest spændende speciale i medicinen. Det mener i hvert fald retsmedicinerne. Vi skal jævnfør definitionen på retsmedicin være "i justitsvæsenet tjeneste"; men når vi passer vort job, tænker vi naturligvis også som læger. Vi leverer dokumentation for mistænkte strafbare forhold ved at undersøge levende og obducere de døde. Vores obduktionsstue har også fælles motto med patologerne: "Dette er stedet, hvor det glæder døden at hjælpe livet".

Jeg vil fortælle lidt om begge dele, men også om de mere eksotiske opgaver, vi bliver stillet overfor, som for eksempel Tsunamien i Thailand, hvor vi var en del af det team, der sammen med andre lande forsøgte at identificere så mange som muligt så hurtigt som muligt.

Om foredragsholderen

Peter Juel Thiis Knudsen er vicestatsobducent i Retslægelig Afdeling ved Syddansk Universitet i Odense

Praktisk

• Kom i god tid af hensyn til parkering. Der er nu indkørsel fra både P.P Ørums Gade og Kongsvangs Allé. Husk at stille P-skiven og indtaste registreringsnummeret på iPad'en ved elevatoren på 1. sal.
  • Hvis du ikke kommer i bil, er der nu indgang både fra P.P Ørums Gade, Jyllands Allé ved busstoppestedet og på hjørnet af Jyllands Allé og Marselis Boulevard.
  • Foredraget slutter kl. 21.00