Gigtforeningens Mobilepris

Gigtforeningen uddeler hvert år Mobileprisen, der gives til en eller flere personer, der har gjort en ekstraordinær synlig indsats for at forbedre forholdene for mennesker med gigt.

Prisen gives inden for et af følgende områder:

• Tilgængelighed, design og hjælpemidler
  • Arbejdsfastholdelse og uddannelse
  • Det frivillige sociale arbejde
  • Kost, motion, træning og behandling
  • Alternativ behandling
  • Forebyggelse

Mobile som symbol på frihed

Mobileprisen består af en mobile, designet af Flensted Mobiler. Mobilen skal ses som symbol på den bevægelsesfrihed Gigtforeningen ønsker for alle, også mennesker med ondt i led, ryg og muskler. Sammen med mobilen følger 15.000 kr.

Mobileprisen kan ikke søges.

• Prismodtager 2017

Læge Finn Kamper-Jørgensen

Læge Finn Kamper-Jørgensen er medlem af Forebyggelsesrådet for Ældrebefolkningen i Fredensborg Kommune. Han får prisen for sit engagement og sin udprægede sans for forebyggelse til gavn for de mange. Finn Kamper-Jørgensen er tidligere direktør i Statens Institut for Folkesundhed. Han udarbejdede den første gigthandlingsplan for Sundhedsministeriet, og senest har han stået bag den første kommunale 5-års gigthandlingsplan.

Kredsformand Dorte Sørensen

Dorte Sørensen har i 18 år været formand for Gigtforeningens Midtsjællandskreds og er tidligere medlem af Gigtforeningens bestyrelse. Hun får prisen for sin utrættelige energi og sit engagement til fordel for gigtsagen. Dorte Sørensen står i spidsen for en meget aktiv kreds, som hvert år arrangerer et utal af spændende og relevante arrangementer til gavn for mennesker med gigt.

• Prismodtager 2016

Hjælperytter Klaus Ahm

Hjælperytter Klaus Ahm hædres for at have opbygget det velgørende cykelløb, Hjælperytterne. Hjælperytterne cykler for børn og voksne med gigt og er med til at sætte fokus på gigt og på de mange mennesker, der er påvirket af sygdommen. Klaus Ahm tog initiativ til velgørenhedscykelløbet i 2013, og siden da har Hjælperytterne kørt flere end 10.000 kilometer og indsamlet over to millioner kroner – alt sammen for gigtsagen. I 2016 foregår velgørenhedscykelløbet – 800 kilometer på de danske landeveje – i dagene 25.-29. juni.

Fysioterapeut Jens Ole Rasmussen

Fysioterapeut Jens Ole Rasmussen hædres for sit mangeårige arbejde for at forbedre behandlingen og vilkårene for mennesker med rygsøjlegigt. Jens Ole Rasmussen var i 18 år ledende fysioterapeut på Gigthospitalet i Gråsten og på SANO i Middelfart, hvor hans store interesseområde var træning og behandling af patienter med rygsøjlegigt. Jens Ole Rasmussen var også primus motor for, at fysioterapi i højere grad skal baseres på forskning, og at det derfor også er vigtigt at måle og teste patienterne for at finde ud af, om behandlingen hjælper. Efter at være gået på pension kæmper Jens Ole Rasmussen stadig for gigtsagen, som frivillig ulønnet rådgiver i Gigtforeningen.

Senest opdateret 31.05.2017