Gigtforeningens Mobilepris

Gigtforeningen uddeler hvert år Mobileprisen, der gives til en eller flere personer, der har gjort en ekstraordinær synlig indsats for at forbedre forholdene for mennesker med gigt.

Prisen gives inden for et af følgende områder:

• Tilgængelighed, design og hjælpemidler
  • Arbejdsfastholdelse og uddannelse
  • Det frivillige sociale arbejde
  • Kost, motion, træning og behandling
  • Alternativ behandling
  • Forebyggelse

Mobile som symbol på frihed

Mobileprisen består af en mobile, designet af Flensted Mobiler. Mobilen skal ses som symbol på den bevægelsesfrihed Gigtforeningen ønsker for alle, også mennesker med ondt i led, ryg og muskler. Sammen med mobilen følger 15.000 kr.

Mobileprisen kan ikke søges.

• Prismodtager 2016

Mobileprisen i år 2016 går til hele to engagerede ildsjæle, der med hver sit udgangspunkt, har løftet en vigtig opgave for mennesker med gigtsygdomme. Begge fortjener hæder og anerkendelse for deres inspirerende indsats.

Hjælperytter Klaus Ahm

Hjælperytter Klaus Ahm hædres for at have opbygget det velgørende cykelløb, Hjælperytterne. Hjælperytterne cykler for børn og voksne med gigt og er med til at sætte fokus på gigt og på de mange mennesker, der er påvirket af sygdommen. Klaus Ahm tog initiativ til velgørenhedscykelløbet i 2013, og siden da har Hjælperytterne kørt flere end 10.000 kilometer og indsamlet over to millioner kroner – alt sammen for gigtsagen. I 2016 foregår velgørenhedscykelløbet – 800 kilometer på de danske landeveje – i dagene 25.-29. juni.

Fysioterapeut Jens Ole Rasmussen

Fysioterapeut Jens Ole Rasmussen hædres for sit mangeårige arbejde for at forbedre behandlingen og vilkårene for mennesker med rygsøjlegigt. Jens Ole Rasmussen var i 18 år ledende fysioterapeut på Gigthospitalet i Gråsten og på SANO i Middelfart, hvor hans store interesseområde var træning og behandling af patienter med rygsøjlegigt. Jens Ole Rasmussen var også primus motor for, at fysioterapi i højere grad skal baseres på forskning, og at det derfor også er vigtigt at måle og teste patienterne for at finde ud af, om behandlingen hjælper. Efter at være gået på pension kæmper Jens Ole Rasmussen stadig for gigtsagen, som frivillig ulønnet rådgiver i Gigtforeningen.

• Prismodtager 2015

Helle Lund Ramussen

Mobileprisen gik i 2015 til Helle Lund Rasmussen for hendes store arbejde som sekretariatsleder hos Gigtramte Børns Forældreforening, hvor hun utrætteligt har vejledt og hjulpet forældre til et nydiagnosticeret barn med gigt.

Ved overrækkelsen sagde Gigtforeningens formand Ulrik Bülow blandt andet:

"I snart 14 år har Helle Lund Rasmussen været en drivende og udførende kraft i foreningen, og har hjulpet familierne gennem de problemer og udfordringer, der ofte følger med en kronisk sygdom som børnegigt. Hun har både det store overblik og den dybe indsigt, som mange års engagement giver, og hun er et strålende eksempel på den dedikation og ansvarsbevidsthed, som en ægte frivillig er gjort af."

Senest opdateret 19.01.2016