Får du nok D-vitamin?

Mange er i tvivl om, hvorvidt de bør tage tilskud af D-vitamin om vinteren, eller om det er unødvendigt. Men hvis du har gigt, skal du være opmærksom på at få nok D-vitamin, lyder det fra eksperterne i Gigtforeningens rådgivning.

Mange mennesker med gigt anbefales et dagligt tilskud af netop D-vitaminer. Det skyldes, at mangel på D-vitamin hos mennesker med gigt kan være forbundet med øget sygdomsaktivitet, blandt andet ved leddegigt.

D-vitaminmangel kan forværre gigtsymptomer

Flere videnskabelige studier har vist en sammenhæng mellem høj sygdomsaktivitet ved leddegigt og mangel på D-vitamin. Forskerne mener derfor, at D-vitaminmangel kan forværre symptomer ved leddegigt.

Også ved andre gigtsygdomme og hos raske mennesker kan D-vitaminmangel være forbundet med led- og muskelsmerter.

Så meget skal du have

Det er almindeligt, at mennesker med gigt får for lidt D-vitamin, og derfor anbefales mange med gigt at få et dagligt tilskud af D-vitaminer. Ved gigtbetændelses-sygdomme som leddegigt anbefales et tilskud af D-vitamin på 20 mikrogram dagligt (evt. højere efter individuel vurdering) hele året rundt.

Gigtforeningens rådgivning anbefaler, at du tager tilskud af D-vitamin sammen med et måltid eller lidt fedtstof for at sikre optagelse af vitaminet i kroppen. Det er desuden vist, at D3-vitamin øger koncentrationen mere effektivt end D2-vitamin, målt som 25(OH)D i kroppens serum.

Også som forebyggelse eller behandling af osteoporose (knogleskørhed) anbefales tilskud af D-vitamin.

For meget D-vitamin

Som det også ses ved andre næringsstoffer, er der både en risiko ved at få for meget som for lidt D-vitamin. Undgå at indtage en høj og ubegrundet mængde D-vitamin – særligt hvis du i øvrigt er rask.

Er du i tvivl?

Ved gigtsygdomme er det dog oftere et problem, at man får for lidt D-vitamin. Er du i tvivl, om du får D-vitamin nok (eller for meget), kan en blodprøve hos din læge give dig svar.

Publiceret 04.01.2019