Skriv, vind penge og kom til kongres i Wien

Har du gigt, og er du god til at skrive? Så kan du deltage i EULARs europæiske skrivekonkurrence ved at indsende et essay. Årets tema er: 'Sådan ændrede mit medlemskab af Gigtforeningen min livskvalitet.' Førstepræmien er 1.000 euro og deltagelse i kongressen i Wien.

Skrivekonkurrence om livet med gigt

Den europæiske gigtorganisation, EULAR, afholder hvert år en essaykonkurrence, hvor vinderne modtager pengepræmier for deres personlige historie om livet med gigt. Prisen kaldes Edgar Stene-prisen.

I 2024 er emnet for essaykonkurrencen, hvordan Gigtforeningen har været med til at ændre din livskvalitet. Den originale engelske titel lyder: ‘Engaging with my national RMD organisation – how it enriched and changed the quality of my life’.

Du kan f.eks. komme ind på følgende emner i dit essay:

• Hvorfra kender du Gigtforeningen?
  • Hvornår og hvorfor blev du medlem?
  • Hvad kendetegner dit medlemskab?
  • Hvad får du ud at dit medlemskab, og hvordan har det påvirket dig?
  • Vil du anbefale andre med gigt at blive medlem?

Vind kontante pengepræmier og deltagelse på gigtkongressen

Der er kontante pengepræmier på 1.000, 700 eller 300 euro til forfatterne af de tre bedste europæiske essays. Førstepræmien på 1.000 euro vil blive overrakt ved den store EULAR-kongres, der afholdes i Wien den 12.–15. juni 2024. Vinderen får – ud over pengepræmien – en tur til Wien inkl. transport, hotel, deltagelse på kongressen og festmiddagen.

Sådan deltager du

For at deltage skal du have gigt, være fyldt 18 år, og dit essay skal handle om temaet. Du skal indsende dit essay på dansk og som Word-fil. Dit essay må maks. fylde to A4-sider, skrifttype Arial, størrelse 12. Du skal indsende filen til Gigtforeningen på pris@gigtforeningen.dk. Kun Word-filer accepteres.
Husk at medsende navn og telefonnummer. Gigtforeningen skal modtage dit essay senest den 15. december 2023.

Hvis dit essay bedømmes som det bedste danske bidrag, vil du deltage i den internationale konkurrence. Her oversættes dit essay til engelsk af professionelle, hvorefter repræsentanter fra EULAR kårer de tre internationale vindere.

Publiceret 23.08.2023