Du risikerer at havne på venteliste, hvis du bliver henvist til vederlagsfri fysioterapi

For gigtpatienter kan fysioterapi være ligeså vigtigt, som medicin er det for andre patientgrupper. Alligevel kan gigtpatienter, der er henvist til vederlagsfri fysioterapi risikere at havne på en venteliste. Årsagen er, at der mangler penge i ordningen for vederlagsfri fysioterapi, og det tilbagevendende problem har store konsekvenser for de mange gigtpatienter, hvis de ikke kan få deres behandlinger.

Mennesker i gang med motion i hvidt lokale

I en brugerundersøgelse fra januar 2023 for Gigtforeningen oplyser 43 procent, at de havde flere smerter, da deres behandling blev sat på pause i december. Og 20 procent, at de måtte tage mere smertestillende medicin.

Vicedirektør i Gigtforeningen Henrik Kjær udtaler:

"Vi ved, at de kan opleve invaliderende daglige smerter, funktionstab og et manglende overskud til både fritid og arbejde, hvis de ikke holder træningen ved lige. Jeg synes, man skylder patienterne, at man finder en løsning hurtigst muligt, så de ikke skal stå på ventelister i månedsvis. At det ikke er sket endnu, er grotesk," siger han.

En uholdbar løsning

Årsagen til ventelisterne er, at der i foråret 2023 blev indgået overenskomstaftale for den vederlagsfri fysioterapiordning. Den betyder, at fysioterapeutklinikkerne skal oprette venteliste for ny-henviste til ordningen, så klinikkerne ikke overskrider den økonomiske ramme, som er aftalt mellem Danske Fysioterapeuter, Kommunernes Landsforening og Danske Regioner.

Men det er helt uholdbart, at det skal gå ud over gigtpatienterne. Så i Gigtforeningen arbejder vi målrettet på at gøre beslutningstagerne og offentligheden opmærksomme på problemet og konsekvenserne af den manglende behandling til gigtpatienter, så der kan findes en politisk løsning.

Har du oplevet at blive sat på venteliste, vil vi meget gerne høre fra dig. Du er velkommen til at kontakte pressechef i Gigtforeningen, Marie Kristensen, på MKristensen@gigtforeningen.dk

Fakta:

• Det er patienter med inflammatorisk gigt (fx leddegigt, børnegigt, rygsøjlegigt, psoriasisgigt, bindevævssygdomme), der kan modtage vederlagsfri fysioterapi. Man skal have en nedsat funktionsevne og henvises af en læge til ordningen.
  • Ventetiderne kan variere meget. På sundhed.dk kan du se ventelisterne til vederlagsfri fysioterapi hos de enkelte fysioterapeutiske klinikker, og finde de fysioterapeuter med kortest venteliste i din kommune.
  • Omkring 20 procent på ordningen er gigtpatienter. Men fordi der mangler penge i ordningen, får mange nye patienter den besked, at de må på venteliste.

Læs mere om vederlagsfri fysioterapi

Publiceret 08.08.2023