Har du fordomme mod at bruge hjælpemidler?

Tøver du med at bruge hjælpemidler i hverdagen? Det kan der være mange gode grunde til, og det er helt normalt, at man holder sig tilbage. Gigtforeningens ergoterapeut råder til, at du får sat ord på din skepsis og prøver dig frem.

Illustration: Niels Poulsen

Måske er du en af dem, der har anskaffet dig et eller flere hjælpemidler. Men når det kommer til stykket, synes du, at de er mere bøvlede end hjælpsomme. Så nu ligger de og samler støv på en hylde eller er skubbet ind under sengen… Det kan også være, at du takker nej til hjælpemidler, fordi du ikke har lyst til at blive mindet om, at du har brug for hjælp til dine daglige gøremål.

"Uanset årsagen er det vigtigt, at du prøver at sætte ord på, hvad der holder dig tilbage fra at bruge hjælpemidler. Også selv om både din familie og de sundhedsfaglige omkring dig synes, at dette eller hint hjælpemiddel er alletiders idé. For det, der er rigtigt for andre, fungerer ikke nødvendigvis for dig," siger ergoterapeut i Gigtforeningens rådgivning, Tine Lund Larsen.

"Spørg dig selv, hvad der er vigtigst for dig. Hvis du er afklaret om dét, er risikoen for, at du ender med et hjælpemiddel, du alligevel ikke kommer til at bruge, mindre. Og chancen for, at du får ét, der giver dig mere frihed, større," siger Tine Lund Larsen.

Rollator – nej tak?

Hvis du ikke har lyst til at bruge hjælpemidler, fordi de minder både dig selv og andre om, at du har en kronisk sygdom, er det også vigtigt at få det italesat.

"Det er helt normalt at have det sådan – det er en barriere, alle kan forstå. Når det er sagt, er det min erfaring, at det ændrer sig over tid. Jeg har mødt flere, som for eksempel havde svært ved at forlige sig med en rollator, men efterhånden som den bliver en del af hverdagen, vil de ikke undvære
den for alt i verden."

Du har krav på instruktion

Et vigtigt råd fra Tine Lund Larsen er, at du endelig skal være kritisk og turde stille krav til dine hjælpemidler. For at få afklaret, om et hjælpemiddel overhovedet fungerer for dig, kan det være en god idé at bede om lov til at prøve det, før du beslutter dig. Og når for eksempel kommunen leverer det til din bopæl, så stil krav om at få en ordentlig instruktion.

"Spørg ind til, om det er tilpasset netop dig. Det er altid vigtigt, at hjælpemidlet er indstillet korrekt, og at enten forhandleren eller hjælpemiddelafdelingen instruerer dig i at anvende det," anbefaler Tine Lund Larsen.

Det er forskelligt fra kommune til kommune, om det er en ergoterapeut, en medarbejder fra hjælpemiddeldepotet eller hjemmehjælpen, der kommer hjem til dig. Hvem, det er, afhænger også af, hvilket hjælpemiddel der er tale om.

Udseendet betyder noget!

Det er ergoterapeutens erfaring, at design, farve og i det hele taget udseendet har betydning for, om et hjælpemiddel bliver anskaffet og brugt. Hun bliver tit mødt med indvendinger, der går på, at noget ser for ’institutionsagtigt’ ud, og hun har set hjælpemidler, der er blevet malet i farver, der matcher til hjemmet.

"Det er ærgerligt, hvis det er udseendet, der afgør, om du siger ja eller nej til et hjælpemiddel. Heldigvis er der ved at ske noget inden for design af hjælpemidler – men det tager tid. Under alle omstændigheder er det dig, der bestemmer. Et hjælpemiddel er et tilbud, du har ret til at afslå. Det må aldrig blive noget, nogen kan påtvinge dig,” fastslår Tine Lund Larsen.

Læs også artiklen "Få en lettere hverdag med de rette hjælpemidler"

Her finder du hjælpemidler

• Hjælpemiddelbasen er en samlet oversigt over produkter, man kan søge bevilget i kommunen og produkter, man selv kan anskaffe.
  • I Aarhus ligger DokkX, som har en permanent udstilling bl.a. med fremtidens hjælpemidler.
  • Søg på hjælpemidler i Google.

Hvad koster det?

• Som udgangspunkt giver kommunen hjælp til det bedste og billigste produkt. Hvis du hellere vil have f.eks. en anden ståstøttestol, kan du spørge, om du har mulighed for frit valg. Det er komplekst, og der følger en del forpligtelser med til borgeren, for der er flere krav, som skal opfyldes, inden du kan vælge.
  • Husk, at du kan søge et af Gigtforeningens legater til at købe f.eks. en hvilestol, en elevationsseng eller en elcykel.
Publiceret 06.09.2022