Rygning er ikke godt for gigt – derfor bør du undgå det

Rygning har betydning for en række gigtsygdomme. Overvejer du rygestop, er der forskellige muligheder for hjælp og støtte.

Rygning og gigt

Rygning komplicerer og forværrer en række gigtsygdomme. Dertil kommer at effekten af den medicin, du modtager for din gigtsygdom eller andre behandlinger, kan påvirkes negativt af tobaksrøg. Hvis du har gigt og stopper med at ryge, ser det heldigvis ud til, at mange af de negative effekter af rygning forbedres. Overvejer du rygestop, er der forskellige muligheder for hjælp og støtte. Det er aldrig for sent at stoppe med at ryge. Jo hurtigere det sker, des hurtigere kan kroppen begynde at reparere de skader, som rygningen har medført.

Operation

Har du brug for at blive opereret øger rygning din risiko for komplikationer, og dine chancer for at klare dig bedre efter operationen ser også ud til at være bedre, hvis du ikke ryger.

Udvikling af gigt og følgesygdomme

Risikoen for at udvikle gigtsygdomme kan øges ved rygning. Sammenhængen mellem leddegigt og rygning er særlig grundigt undersøgt.

Rygere taber desuden mere knoglemasse end mennesker, der ikke ryger. Derfor vil du som ryger have større risiko for at få knogleskørhed.

Rygning øger i sig selv risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Da hjerte-kar-sygdomme i forvejen ses hyppigere ved en række af de inflammatoriske gigtsygdomme kan det være med til at mindske denne øgede risiko, hvis man ikke ryger.

Få hjælp og støtte til rygestop

Ifølge Sundhedsstyrelsen bliver 20–30 procent røgfrie, hvis de får hjælp, mens kun fire procent har succes med at undvære tobakken, hvis står alene med rygestoppet. Vi har nedenunder samlet forskellige rygstoptilbud, som kan støtte dig i din beslutning.

  • Telefonrådgivning

    Stoplinjen er et telefonisk rygestoptilbud til alle danskere. Tilbuddet er etableret som et samarbejde mellem Sundhedsstyrelsen, Sundheds- og Ældreministeriet og Københavns Kommune.

    • Du kan ringe til Stoplinjen og tale med en person, der er uddannet i at rådgive om rygestop. Al rådgivning er gratis, og du kan være anonym.
    • Stoplinjen har overblik over de enkelte kommuners rygestoptilbud.
    • Ring til Stoplinjen på tlf. 80 31 31 31 mandag–torsdag, kl. 10–20 og fredag kl. 10–16
    • Sender du en sms med teksten ”rygestop” til 1231, bliver du ringet op af en medarbejder, som kan hjælpe dig videre.
  • Rygestopkurser

    Rygestopkurser retter sig mod dig, der ønsker hjælp til at stoppe med at ryge, men synes at fællesskabet med andre i samme situation er motiverende. Stort set alle landets kommuner tilbyder gratis rygestopkurser, ligesom de fleste apoteker.

    • Stoplinjens hjemmeside kan du se, om din kommune eller dit lokale apotek udbyder kurser. Her finder du også information om apotekernes tilbud
    • Et rygestopkursus strækker sig over halvanden måned. Kurset forbereder dig på rygestoppet og støtter dig efterfølgende i at fastholde stoppet.
    • Kurset ledes af en rådgiver, som giver dig værktøjer til at komme igennem dit rygestop, holde vægten og fortsætte dit røgfrie liv. Det er essentielt for udbyttet, at du støtter andre og deler ud af dine erfaringer.
    • Nogle kommuner og apoteker tilbyder også individuel rygestoprådgivning med nogenlunde samme indhold.
  • Digital støtte

    Et rygestop betyder ikke nødvendigvis, at du skal ringe til nogen eller sidde ansigt til ansigt med en rådgiver. Der findes en række digitale værktøjer, som støtter dit rygestop. De er gratis at downloade og benytte.

    • "E-kvit" er en app udviklet af Danmarks Apotekerforening, Kræftens Bekæmpelse og Sundhedsstyrelsen. Med en profil på e-kvit får du løbende støttende sms’er og e-mails, ligesom du kan se videoer, hvor andre deler deres erfaringer og råd til rygestoppet.
    • "XHALE" er en app målrettet personer under 25 år. Foruden sms- og e-mail-services kan du finde øvelser, videoer og blogs på www.XHALE.dk.
  • Rygestopmedicin

    Der findes flere forskellige typer rygestopmedicin og nikotinprodukter, som virker ved at mindske dine nikotin-abstinenser – og dermed gør det lettere for dig at kvitte cigaretterne.

    • Nikotinprodukter fås i håndkøb, mens rygestopmedicin er receptpligtig. Det har vist sig, at chancen for at blive røgfri er størst, hvis man kombinerer nikotinprodukter eller rygestopmedicin med rygestoprådgivning, men nikotinprodukter og rygestopmedicin er også effektive i sig selv.
    • Nogle kommuner yder tilskud til nikotinprodukter og rygestopmedicin, hvis du samtidig deltager i et rygestopforløb.
    • Rygestopmedicin og nikotinprodukter må højst anvendes et halvt år i træk. Du bør søge råd om, hvordan de skal bruges hos den kommunale rygestoprådgiver eller på apoteket.
  • Alternativ behandling

    Nogle tidligere rygere har gode erfaringer med at gøre brug af alternative metoder til at få bugt med rygetrangen.

    • Hypnose og akupunktur er de mest brugte metoder.
    • Sundhedsstyrelsen vurderer imidlertid, at de alternative metoder ikke er tilstrækkeligt dokumenterede, og anbefaler dem derfor ikke.
  • Hvad med E-cigaretter?

    Da der hersker betydelig usikkerhed om de mulige helbredsmæssige konsekvenser af brugen af e-cigaretter, både med og uden nikotin, og især på langt sigt, fraråder Sundhedsstyrelsen, at du bruger e-cigaretter både som erstatning for almindelig tobak og som rygeafvænning. Desuden mangler der viden om, hvordan e-cigaretternes emission (udslip) påvirker dem, der udsættes for det. Det gælder især for gravide og børn, hvorfor e-cigaretter så vidt muligt ikke bør bruges indendørs eller i nærheden af børn og gravide.

  • Vil du vide mere?


    Ønsker du mere viden om rygestop og rygestoptilbud kan du læse pjecen ”Rygestopguide”, som ligger på Sundhedsstyrelsens hjemmeside. Her finder du også filmen ”Et godt liv uden røg”, hvor tidligere rygere deler ud af deres erfaringer med rygning og rygestop.

    Kilder: Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Stoplinjen, Apotekerne og min.medicin.dk

Senest opdateret 30.05.2018