Kaffe og te - kan det give gigt?

Du bliver, hvad du spiser... men får du også gigt af det? Vi ser nærmere på fup og fakta om kaffe og te i forhold til gigt.

Kan kaffe og te give leddegigt?

Sammenhængen mellem udvikling af leddegigt og kaffe, koffeinfri kaffe og te er blevet undersøgt. Data er sparsomme, og der er ingen overbevisende fakta, der peger på en sammenhæng.

Et studie har vist, at kaffe i store mængder kan være en risikofaktor for udvikling af leddegigt hos mennesker, der er særligt genetisk disponerede, mens te kan være beskyttende.

Derfor er fremtidige undersøgelser nødvendige, før man helt klart kan konkludere på sammenhængen mellem kaffe og te og udvikling af leddegigt.

Læs mere om leddegigt

Kan kaffe give knogleskørhed?

Betydningen af kaffe har været undersøgt i forbindelse med osteoporose, også kaldet knogleskørhed. Man har fundet ud af, at kaffens koffein øger knoglenedbrydningen, men kun hvis man samtidig får for lidt kalk. Hvis kostens indhold af kalk er tilstrækkelig, betyder det altså noget. Faktisk skal der ikke mere end 30 milliliter mælk til at opveje den negative effekt. Det svarer til to spiseskefulde mælk.

Læs mere om knogleskørhed

Læs også om gigt og alkohol

Læs også om gigt og rygning

Overordnet set ser et moderat kaffeindtag på 3-4 kopper ud til at være uskadeligt og kan ligefrem være godt for helbredet for mange.  

Senest opdateret 14.09.2018