Unge mænd med gigt kæmper med deres selvbillede

Unge mænd med gigt kæmper med deres selvbilede, for de har en øget risiko for utilfredshed med deres generelle udseende og udseendet af deres kønsorganer, viser ny forskning.

Når det kommer til sex og initimet, kan en kronisk sygdom som gigt gøre det svært og kompliceret på grund af blandt andet ledsmerter og rejsningsproblemer.

For unge mænd med gigt handler det også om deres selvbillede, når samtalen drejer sig om sex.

Ny forskning viser nemlig, at de har næsten fem gange øget risiko for utilfredshed med udseendet af deres kønsorganer og cirka seks gange øget risiko for utilfredshed med deres generelle udseende.

Det er blandt andre Christian Graugaard, der står bag forskningen. Han er professor i sexologi ved Aalborg Universitet og en af initiativtagerne til befolkningsundersøgelsen Projekt SEXUS.

For Graugaard er tallene tankevækkende, især fordi det er noget, som ingen taler om i sundhedsvæsenet. Sex er nemlig et emne, der ofte er omgærdet af tabu fra både patienten og den sundhedsprofessionelle.

Åh nej, hun skal se mine knæ

Stefan på 28 år kan godt genkende problemet fra tidligere i sit liv. I filmen deler han sine erfaringer og et par gode råd.

Få Gigtforeningens råd om sex og gigt

Selv om sex og intimitet kan være svært og kompliceret, når man har gigt, betyder det ikke, at man behøver at sige farvel til sexlivet. I Gigtforeningen har vi gode råd om sex og gigt.

Få viden og gode råd

Publiceret 09.02.2024