Patienter med Sjögrens får bedre muligheder for tilskud til tandpleje

Med sundhedsminister, Sophie Løhde, i spidsen indgik folketingets partier i dag en ny politisk aftale, der betyder, at patienter med Sjögrens syndrom kan se frem til, at det bliver nemmere at få tilskud til tandbehandling.

Patienter med Sjögrens er allerede en af de få grupper, der er berettiget til tilskud til deres tandbehandling. Men halvdelen af dem, der søger, bliver afvist, fordi de skal kunne dokumentere, at tandproblemerne er opstået, efter diagnosen er stillet.

Det er et urimeligt krav, da man godt kan have symptomer fra munden flere år, før diagnosen stilles, mener Gigtforeningens direktør Mette Bryde Lind:

"Vi har længe sagt, at den nuværende ordning for tilskud til tandpleje ikke fungerer godt nok. Alt for mange bliver i dag efterladt med kæmpe tandlægeregninger på op til 50.000 kr. som følge af deres gigtsygdom. Derfor er det rigtigt godt og glædeligt, at flere gigtpatienter med Sjögrens nu kan hjælpes til at få den nødvendige tandbehandling, uden deres privatøkonomi styrter."

Den nye ordning betyder, at man ikke længere skal dokumentere, at ens tandproblemer skyldes sygdommen eller behandlingen af denne. Frem over skal man i stedet blot kunne dokumentere, at man har nedsat spytsekretion. Det gøres ved en spytmåling.

Vi er langt fra i mål

Selvom den nye aftale – som også hjælper kræftpatienter - er et skridt i den rigtige retning, er vi langt fra i mål. Flere af de inflammatoriske gigtsygdomme giver nemlig øget risiko for parodontitis, der nedbryder væv og knogle, hvor tænderne sidder fast. På grund af den store brugerbetaling har mange patienter ikke råd til den nødvendige behandling hos tandlægen.

"Det ærgrer os, at pateinter med eksempelvis leddegigt og Behçets syndrom er udeladt af aftalen, for de kæmper også med tandproblemer på grund af deres sygdom. Så vi arbejder videre for, at også de bliver omfattet af ordningen," siger Mette Bryde Lind.

Den ny tilskudsordning forventes at træde i kraft fra den 1. juli 2024.

Fakta

Sjøgrens syndrom er en gigt og bindevævssygdom, der nedsætter tåre- og spytkirtelfunktionen, så patienternes slimhinder udtørres i øjne og mund. Den manglende spytproduktion medfører huller i tænderne, betændt tandkød mv.

Få viden og gode råd om Sjögrens syndrom

Publiceret 26.01.2024