Seniorpensionen er en kæmpe succes – godt den bevares

Regeringen har meldt ud, at den dropper planen om at stoppe muligheden for, at nedslidte kan søge og få den populære seniorpension. Det er en kæmpe sejr, mener Gigtforeningen.

”Det er en kæmpe sejr – og den eneste rigtige beslutning,” fastslår Sune Friis Krarup, leder af Politik og Viden i Gigtforeningen, efter at det i dag er kommet frem, at regeringen dropper en afskaffelse af seniorpensionen.

Det kommer de mest nedslidte danskere til gavn.

”Hele 48 procent af dem, der har fået tilkendt seniorpension, lider af gigtsygdomme. Det er først og fremmest en virkelig god nyhed for dem. Med afskaffelsen af seniorpensionen stod de til at hutle sig gennem yderligere tre års arbejdsliv. På smertestillende medicin, sygemeldinger – eller som klienter i kommunen i udsigtsløse ressourceforløb og arbejdsprøvninger. I dag kan de kan trække vejret lettere.”

Sune Friis Krarup understreger, at langt de fleste gigtpatienter ønsker at være på arbejdsmarkedet så længe, det kan lade sig gøre. Derfor er seniorpensionen sidste udvej.

”Seniorpensionen har i de første år af sin levetid været en kæmpe succes. Den hjælper – på et lægefagligt grundlag – reelt nedslidte medborgere til en værdig tilbagetrækning,” siger han.

Og det er også samfundsmæssigt sund fornuft.

”Seniorpensionen koster ikke en formue, og den dræner heller ikke arbejdsmarkedet for arbejdskraft. For mere end 19 ud af 20 af borgerne kommer allerede fra anden offentlig forsørgelse. 4 procent går fra job til seniorpension. De er slidt op,” siger Sune Friis Krarup.

Publiceret 07.11.2023