Nyt web-univers skal hjælpe nydiagnosticerede videre

Hvert år får tusindvis af danskere den besked, at de har gigt. Et nyt univers på Gigtforeningens hjemmeside giver dig viden og værktøjer, så du er bedre rustet til at tackle de store udfordringer og omvæltninger, der kan følge med, når man er ny med gigt.

"Det kan være livsforandrende at få en kronisk gigtsygdom. Rigtig mange bliver kastet ud i et uoverskueligt menneskeligt kaos af smerter, træthed, uvished, sorg og spørgsmål om identitet, familie- og arbejdsliv. Det er blandt andet dét kaos, vi med ’Ny med gigt’ vil hjælpe nydiagnosticerede gigtpatienter med at komme bedst muligt igennem," siger Gigtforeningens direktør, Mette Bryde Lind.

I dag har mere end 700.000 mennesker i Danmark set deres læge i øjnene og fået den besked, at de har gigt. Og når vi om ikke så længe skriver 2030, vil antallet ifølge en fremskrivning være steget til 800.000. Så der kommer mange nye til i de kommende år.

"De sundhedsprofessionelle har især fokus på det fysiske og lægefaglige med medicin, behandling, operation og genoptræning og så videre. De andre aspekter af livet med en kronisk sygdom står du som nydiagnosticeret ofte alene med – det gør vi nu noget ved," siger Mette Bryde Lind.

’Ny med gigt’: Viden, værktøjer og fælles erfaringer

Det nye web-univers er delt op i fem kategorier med artikler, podcasts og film, hvor eksperter og patienter deler deres viden og erfaringer:

Viden om gigt – om diagnoser, udredning, symptomer, behandling og fremtidsudsigter.

Smerter – om smertestillende medicin og strategier, der kan hjælpe dig med at få smerterne til at fylde mindre.

Krop, sind og søvn – samler alt det, vi ved om at passe godt på det mentale helbred, når man får gigt.

Arbejde og uddannelse – om dine muligheder for at fastholde dit arbejde eller gennemføre din uddannelse.

Relationer – om forholdet til dine nærmeste – og om at række ud mod andre med gigt.

’Ny med gigt’ er støttet af bl.a. Sygeforsikringen ”danmark” og udviklet i samarbejde med Dansk Sundhedsinnovation (SDSI), som sikrer løbende brugerinddragelse og kvalificering af de nye tilbud.

Publiceret 03.11.2023