Gigtforeningens konto på Instagram hacket

På Instagram er Gigtforeningens konto blevet hacket, og kontoen er blevet deaktiveret og slettet.

Hvis du har fulgt Gigtforeningen på Instagram, har du måske undret dig over, at du ikke har set nogen opslag fra os på det seneste.

Det skyldes, at vores konto på Instagram er blevet hacket.

I den forbindelse har hackeren haft adgang til vores indhold på kontoen – både opslag og beskeder. Vi vurderer dog, at hackerens formål ikke har været at misbruge oplysningerne. Alligevel opfordrer vi dig til at være opmærksom, hvis du modtager uopfordrede henvendelser på sociale medier.

Omfanget af personoplysninger, som kan være ramt af hackerangrebet, er begrænset til dem, som du selv måtte have oplyst via beskeder på Instagram. For de fleste drejer det sig om telefonnummer.

Vi kan desværre ikke underrette hver enkelt følger, fordi vi ikke længere har adgang til kontoen. Vi vurderer derfor, at en offentlig meddelelse er den bedste måde at informere alle om hændelsen.

Da der er sket et brud på persondatasikkerheden, er hændelsen blevet meldt til Datatilsynet den 29. september 2023. Hændelsen blev samme dag, som den fandt sted, også meldt til Meta. Kontoen er deaktiveret og derefter slettet, så ingen længere har adgang til indholdet.

For spørgsmål eller yderligere information kan du kontakte Gigtforeningen på dpo@gigtforeningen.dk.

Publiceret 16.11.2023