Gigtforeningen: Det er en farlig og udbredt misforståelse, at man ikke kan gøre noget ved gigt

'Danmarks største kor' er en ny kampagne fra Gigtforeningen. Den skal gøre opmærksom på, at de 700.000 danskere med gigt og mange smerter kan gøre noget ved det. Men det kræver, at de ser deres gigt i øjnene.

De fleste mennesker kender nok det prust eller støn, man uden at tænke over det giver fra sig, hvis man har smerter i led eller muskler. Men i en ny kampagne vil Gigtforeningen have mennesker med smerter til at tage det alvorligt.

For lydene kan være symptom på smerter, man skal se i øjnene. Gigt er Danmarks største folkesygdom: 700.000 har allerede en gigtdiagnose, og eksperter anslår, at lige så mange lever med gigt uden at vide det.

Og det er netop dem, der bør lytte til deres krop, mener Gigtforeningens direktør Mette Bryde Lind:

"Det er en farlig og udbredt misforståelse, at man ikke kan gøre noget ved gigt. For hvis man ikke gør noget ved sine smerter og sin gigt, bliver det bare værre og værre, og til sidst er det for sent, for så er skaden sket."

Det er 'usexet' at have gigt

"Når kroppen giver lyd fra sig, bliver vi måske bange for, at den er i forfald. At nu er vi i reparationsalderen. Jeg tror, mange synes, det er 'usexet' at have gigt. Og så har vi en forkert forståelse af, at det er der ikke noget at gøre ved. Måske får vi det også at vide af lægen, og derfor bider vi det i os."

Men det skal vi gøre op med, mener Mette Bryde Lind:

"Man skal spørge sig selv: Vil jeg have, at smerterne dikterer mit liv, eller vil jeg acceptere problemet og gøre noget ved det? For man kan gøre meget. Nogle skal i behandling. Andre kan med træning og vægttab få skruet helt ned for smerterne. Andre igen skal opereres. Det værste, man kan gøre, er ingenting," siger hun.

Kampagnen kan ses på TV2, YouTube og sociale medier. Og Gigtforeningens direktør håber, at både mennesker med gigt og beslutningstagere vil tage den til sig.

"Vi håber selvfølgelig, at vi med kampagnen kan give mennesker med smerter et kærligt puf. Men der er også brug for, at lægerne og beslutningstagerne gør op med den frygtelige misforståelse, at gigt bare er noget ”vi skal leve med”. Det koster os alle sammen dyrt," siger Mette Bryde Lind.

Se landsholdstræner Nikolaj Jacobsen fortælle om sin gigt

Fakta

• Inden for de seneste 14 dage har mere end 1,2 millioner danskere været meget generet af smerter eller ubehag i led, ryg og muskler. Og deres risiko for sygemelding er næsten dobbelt så stor som andre menneskers. Hver fjerde voksne dansker er plaget af smerter i led, ryg og muskler (gigtforeningen.dk)
  • Lænderygsmerter medfører årligt 7,1 mia. kr. i ekstra samlede omkostninger.
  • Personer med slidgigt og lænde- og rygsmerter har særligt mange kontakter til sundhedsvæsenet, ligesom der ses et meget stort fravær fra arbejdsmarkedet i form af sygefravær og nytilkendte førtidspensioner.
  • Alene ved lænderygsmerter kan der ses 4.200 ekstra nytilkendte førtidspensioner og et produktionstab på mere end 21 mia. kroner.

Pressechef Marie Kristensen, mobil 30 55 42 21

Publiceret 22.09.2023