Gigtforeningen: Ny postaftale er en forringelse for de svageste

Gigtforeningen frygter, at en ny postaftale vil få store negative konsekvenser i mange personers hverdag.

- Det er en klar forringelse af postomdelingen i Danmark, og det rammer de svage. Det er folk med handicap. Det er folk, der bor i yderområderne, det er de ældre, og det er folk, der er sat af digitalt, som det vil ramme, siger Mette Bryde Lind, direktør i Gigtforeningen.

Mange af Gigtforeningens medlemmer er dårligt gående og vil have besvær, hvis de skal til at bevæge sig langt for at tjekke deres postkasse. Det er kun en meget lille gruppe på 10.000 mennesker, der er omfattet af en post til døren-aftale.

Derfor har det betydning, når man med postaftalen fjerner den gældende garanti om, at der maksimum må være 50 meter til din postkasse i dag. Og postkasser på ø-samfund og i sommerhusområder, hvor der bor mange pensionister hele året, risikerer at blive erstattet af centrale postanlæg.

Samtidig er Gigtforeningen bekymret for, hvordan en ny postaftale stiller medlemsblade.

For når befordringspligten bliver fjernet, bliver det 25 procent dyrere for foreninger som Gigtforeningen at sende blade ud til medlemmerne.

- Hvis politikerne er optaget af sammenhængskraft og af at få oplysning ud til borgerne, så er den her postaftale den stik forkerte vej. Vi sender 110.000 medlemsblade ud med oplysning om et bedre liv med gigt – og en hel del af den forsendelse vil formentlig gå tabt, når markedet skal klare opgaven. Det har stor betydning for folks liv, siger Mette Bryde Lind.

Publiceret 28.06.2023