DMI ansætter gigtpatient

Dette er en aprilsnar.

Mennesker med gigt har lidt af en sjette sans, når det kommer til vejret og nogle i en sådan grad, at de eksempelvis kan mærke i deres knæ, når et regnvejr er på vej. Den historie kunne vi i Gigtforeningen fortælle i starten af marts måned, og det har medført stor interesse. Ikke mindst fra Danmarks Meteorologiske Institut (DMI), der nu har valgt at ansætte 35-årige Janus Frederiksen, der fik slidgigt i knæet efter en løbeskade.

"I min familie er det efterhånden tradition, at der bliver ringet til mig forud for udflugter og arrangementer for at dobbelttjekke, om vejrudsigten nu også holder stik. Jeg er aldrig i tvivl, når et uvejr er på vej, fordi mit smerteniveau stiger ret betragteligt. Nu glæder jeg mig til at bruge mine evner til gavn for alle danskere," fortæller Janus Frederiksen.

Han skal fremover hjælpe meteorologerne hos DMI med at gøre landets vejrprognoser endnu mere præcise ved at dobbelttjekke, om hans smerter underbygger meteorologernes forudsigelser.

”Det er et faktum, at vejrmodeller ikke altid rammer 100 % plet. Derfor ser vi rigtig meget frem til samarbejdet med Gigtforeningen, hvor håbet er, at gigtpatienterne vil bidrage til at øge sikkerheden i vores vejrudsigter. Vi har naturligvis indrettet vores operationscenter, så vores nye kollega kommer godt på plads – blandt andet med en hvileplads hvis et vejromslag viser sig at være meget kraftigt, siger seniormeteorolog, Orla Wæhr.

"Hvis projektet bliver en succes, overvejer vi at udbygge samarbejdet med gigtpatienter ved vores stationsnetværk i hele landet. Derudover har vi netop igangsat et pilotprojekt, hvor gigtpatienter skal understøtte vores klimamodeller – så vi kan få endnu bedre bud på fremtidens klima i midten og i slutningen af dette århundrede,” lyder det fra DMI.

Gigtforeningens direktør Mette Bryde Lind glæder sig til samarbejdet og særligt over, at mennesker med gigt nu bliver mere tydelige i samfundsbilledet og danskernes bevidsthed generelt.

”Jeg synes jo først og fremmest, det er fantastisk, at DMI tager de smerter, gigtpatienter oplever i forbindelse med vejrskifte seriøst, og jeg er meget spændt på, hvordan samarbejdet kan udvikle sig. Jeg tror, de fleste af os har prøvet at stå med regnjakken i den ene hånd og forårsjakken i den anden og ikke anet, hvilken en af dem vi ville få mest brug for. Fremover kan Janus forhåbentlig hjælpe danskerne bedre på rette vej,” siger Mette Bryde Lind.

Janus Frederiksen starter sit job på DMI den 1. april 2023.

Publiceret 01.04.2023