Valg: Frie Grønnes Susanne Zimmer svarer på Gigtforeningens spørgsmål

Vi har bedt sundhedsordførerne fra de politiske partier svare på, hvad de vil gøre for mennesker med gigt. Læs her, hvad Susanne Zimmer svarer.

Gigt rammer hver ottende dansker. Har du eller en af dine kære haft gigt inde på livet?

Jeg har kun familiemedlemmer og familier, som er/har været ramt i mild grad.

Syv ud af ti gigtpatienter har ugentlige smerter, og det er den næst hyppigste årsag til førtidspension – hvad tænker du om det?

Det er uhyre vigtigt, at der stilles en tidlig diagnose, så en behandling kan sættes i gang og forhåbentlig bremse sygdommen. Lige så vigtigt er det, at hjælpemidler er let tilgængelige, så mennesker, som ser sig i stand til at fortsætte på arbejdsmarkedet har mulighed for det.

Hvad vil du gøre for gigtpatienterne?

Jeg vil arbejde for mere forskning, stop for overflødig registrering og bedre løn til sundhedspersonalet, så vi igen kan komme på 100 procent og en udvidelse af budgetrammen, så vi kan komme ventelister til livs.

Vil du arbejde på en helhedssamtale for vores kroniske patienter for at skabe mere sammenhæng i sundhedsvæsnet? (7 ud af 10 med gigt er multisyge)

Der er helt generelt brug for at se det hele menneske i sundhedsvæsenet. Når noget i hverdagen eller på arbejdspladsen ikke fungerer optimalt, kan det skyldes mange ting, som et hjælpemiddel nogle gange vil kunne afhjælpe. Det kan også være, at der er behov for andre jobfunktioner, som kan afhjælpe udfordringerne, eller det kan være tid til at se på revalidering eller bare efteruddannelse.

Derfor bør alle gigtpatienter have ret til en årlig helhedssamtale. Det er lettest og bedst at forebygge en dårlig udvikling, men også billigst på den lange bane.

Hvad vil du gøre for at få ventelisterne væk? (Lige nu kan det tage over et år at få et nyt knæ)

En generel tidlig diagnose og tidlig indsat vil kunne forhindre eller stoppe udviklingen af følgesygdomme som for eksempel gigt. I det hele taget skal vi have mere fokus for det forebyggende arbejde. Det vil minimere behovet for den dyrere behandling, og på sigt afkorte ventelister.

Akut har sundhedsvæsenet brug for en økonomisk indsprøjtning for at nedbringe ventelisterne, som er en belastning for patienter og familier, men også samfundsøkonomisk dyrt.

Vi skal have et lønløft, mindre bureaukrati, bedre arbejdsforhold og mindre silotænkning.

Publiceret 19.10.2022